donderdag 29 oktober 2015

Gaming! in de bibliotheek


Een absoluut interessante presentatie in Tallinn was die over het inzetten van Alternate Reality Games voor het aanleren van informatievaardigheden in de VS (Kansas om precies te zijn). Het opzetten van deze game(s) was een initiatief van onder andere Dan Ireton en Joelle Pitts.

Zij wilden graag informatievaardigheden aanleren aan eerstejaars (en wie verder maar wil), maar dan op een wat avontuurlijkere wijze dan middels gewone bibliotheekinstructies. Het probleem: ze hadden geen geld om games te ontwikkelen. De oplossing: ze maakten gebruik van gratis tools als ADVENTR en Twine.

Ze gebruiken de UB als hub voor de realitygames (een mengeling van real world en mulitmedia-opdrachten) en hebben een LibGuide voor verschillende soorten Mystery Games (raadsels e.d.) ontwikkeld. Goede graphics zijn volgens hen belangrijker dan ingewikkelde en dure IT-toepassingen. De studenten, die het spel overigens vrijwillig spelen, kunnen kiezen uit verschillende adventures. Met behulp van de game leren ze niet alleen de belangrijkste principes op het gebied van informatievaardigheden, maar ook de campus goed kennen.

Het zal geen verrassing voor jullie zijn dat Joelle, Dan en ik tijdens het congres goede vrienden zijn geworden. Virtueel en in het echt.

artikel over het project
Slide uit (oudere) presentatie

Geen opmerkingen: