donderdag 8 oktober 2015

Escape room


Gisteren mocht ik een bibliotheekinstructie aan de eerstejaars klassieke talen geven. Inclusief rondleiding (normaal doen mijn collega's dat, maar op woensdag werken er nu eenmaal een stuk minder collega's).

Rondleidingen zijn altijd leuk om te doen, vooral nu de bibliotheek pas verbouwd is en je kunt wijzen op leuke nieuwe features als de coffeecorner en de massagestoel. Maar ook een blikje achter de schermen wordt altijd zeer gewaardeerd door de bezoekers, dus ik dacht 'laten we die classici de boekentoren eens van binnen laten zien'.

Alleen kom ik niet zo vaak in de magazijncontreien en ook niet in de lift. Binnen de kortste keren zaten we dus zo ongeveer met z'n tienen vast in de lift. Ik redde me er maar een beetje uit door te doen alsof het een intelligentietest was en de studenten moesten raden hoe we omhoog konden komen. Maar eigenlijk brak het zweet me uit, want daar sta je dan met z'n allen in de lift ('kan die lift eigenlijk wel zoveel mensen dragen?' vroeg iemand zich terecht bezorgd af) en de juf weet niet hoe nu verder. 'Doet u uw pasje er nog eens voor, en druk dan tegelijk op de verdieping waar we heen moeten'. Gelukkig, dat werkte. En ik liet ze de rest van de rondleiding (we moesten nog een keer met de lift, en stapten er onder leiding van mij natuurlijk aan de verkeerde kant uit) maar in de waan dat we in een escape room waren geweest. Dat vonden ze echt heel tof.

Ik denk dat ik dit spel er maar inhoud de volgende keer. Het was een succes. Studenten houden nu eenmaal meer van spannende dan duffe en voor de hand liggende bibliotheekinstructies. En gelijk hebben ze....

2 opmerkingen:

Marina Noordegraaf .... zei

Haha, goeie! De dingen benaderen alsof het de bedoeling is maakt je inventief en maakt dat je niet vast blijft zitten ;-)

Festina Lente zei

Escape!