woensdag 13 mei 2009

Yes, weer een boekmeme

Boekmemes, ik ben er gek op! Gisteren zag ik er weer een, bij ten aanval. Deze meme is gebaseerd op de top 100-lijst van een door de BBC georganiseerde verkiezing enkele jaren geleden van het beste boek ooit. Hij is wel Engelstalig (en Engelstalig geörienteerd), maar interessant en daarom help ik graag mee met de verspreiding ervan. Let op, hier komt-ie:

1. Kijk naar deze lijst en maak de boeken die je gelezen hebt vet.
2. Zet een sterretje (*) bij de boeken die je geweldig vindt.
3. Cursiveer de boeken die je van plan bent te lezen.

1. Pride and Prejudice – Jane Austen
2 The Lord of the Rings – JRR Tolkien
3 Jane Eyre – Charlotte Bronte
4 Harry Potter series – JK Rowling
5 To Kill a Mockingbird – Harper Lee
6 The Bible
7 Wuthering Heights – Emily Bronte
8 Nineteen Eighty Four – George Orwell
9 His Dark Materials – Philip Pullman
10 Great Expectations – Charles Dickens
11 Little Women – Louisa M Alcott
12 Tess of the D’Urbervilles – Thomas Hardy
13 Catch 22 – Joseph Heller
14 Complete Works of Shakespeare
15 Rebecca – Daphne Du Maurier
16 The Hobbit – JRR Tolkien
17 Birdsong – Sebastian Faulks
18 Catcher in the Rye – JD Salinger
19 The Time Traveller’s Wife – Audrey Niffenegger
20 Middlemarch – George Eliot
21 Gone With The Wind – Margaret Mitchell
22 The Great Gatsby – F Scott Fitzgerald (wel de film gezien)
23 Bleak House – Charles Dickens
24 War and Peace – Leo Tolstoy
25 The Hitch Hiker’s Guide to the Galaxy – Douglas Adams
26 Brideshead Revisited – Evelyn Waugh
27 Crime and Punishment – Fyodor Dostoyevsky
28 Grapes of Wrath – John Steinbeck
29 Alice in Wonderland – Lewis Carroll
30 The Wind in the Willows – Kenneth Grahame
31 Anna Karenina – Leo Tolstoy
32 David Copperfield – Charles Dickens
33 Chronicles of Narnia – CS Lewis
34 Emma – Jane Austen
35 Persuasion – Jane Austen
36 The Lion, The Witch and The Wardrobe – CS Lewis

37 The Kite Runner – Khaled Hosseini
38 Captain Corelli’s Mandolin – Louis De Berniere
39 Memoirs of a Geisha – Arthur Golden
40 Winnie the Pooh – AA Milne
41 Animal Farm – George Orwell
42 The Da Vinci Code – Dan Brown
43 One Hundred Years of Solitude – Gabriel Garcia Marquez
44 A Prayer for Owen Meaney – John Irving
45 The Woman in White – Wilkie Collins
46 Anne of Green Gables – LM Montgomery
47 Far From The Madding Crowd – Thomas Hardy
48 The Handmaid’s Tale – Margaret Atwood
49 Lord of the Flies – William Golding
50 Atonement – Ian McEwan
51 Life of Pi – Yann Martel
52 Dune – Frank Herbert
53 Cold Comfort Farm – Stella Gibbons
54 Sense and Sensibility – Jane Austen
55 A Suitable Boy – Vikram Seth
56 The Shadow of the Wind – Carlos Ruiz Zafon
57 A Tale Of Two Cities – Charles Dickens
58 Brave New World – Aldous Huxley
59 The Curious Incident of the Dog in the Night-time – Mark Haddon
60 Love In The Time Of Cholera – Gabriel Garcia Marquez
61 Of Mice and Men – John Steinbeck
62 Lolita – Vladimir Nabokov
63 The Secret History – Donna Tartt
(pas nog herlezen)
64 The Lovely Bones – Alice Sebold
65 Count of Monte Cristo – Alexandre Dumas
66 On The Road – Jack Kerouac
67 Jude the Obscure – Thomas Hardy
68 Bridget Jones’s Diary – Helen Fielding
69 Midnight’s Children – Salman Rushdie
70 Moby Dick – Herman Melville
71 Oliver Twist – Charles Dickens
72 Dracula – Bram Stoker
73 The Secret Garden – Frances Hodgson Burnett
74 Notes From A Small Island – Bill Bryson
75 Ulysses – James Joyce
76 The Bell Jar – Sylvia Plath
77 Swallows and Amazons – Arthur Ransome
78 Germinal – Emile Zola
79 Vanity Fair – William Makepeace Thackeray
80 Possession – AS Byatt
81 A Christmas Carol – Charles Dickens
82 Cloud Atlas – David Mitchell
83 The Color Purple – Alice Walker
(wel de film gezien, mooi)
84 The Remains of the Day – Kazuo Ishiguro (wel de film, gezien prachtig)
85 Madame Bovary – Gustave Flaubert (toevallig net uit)
86 A Fine Balance – Rohinton Mistry
87 Charlotte’s Web – EB White
88 The Five People You Meet In Heaven – Mitch Albom
89 Adventures of Sherlock Holmes – Sir Arthur Conan Doyle
90 The Faraway Tree Collection – Enid Blyton
91 Heart of Darkness – Joseph Conrad
92 The Little Prince – Antoine De Saint-Exupery
93 The Wasp Factory – Iain Banks
94 Watership Down – Richard Adams
95 A Confederacy of Dunces – John Kennedy Toole
96 A Town Like Alice – Nevil Shute
97 The Three Musketeers – Alexandre Dumas
98 Hamlet – William Shakespeare
99 Charlie and the Chocolate Factory – Roald Dahl
(wel de film gezien, met een prachtige rol voor Johnny Depp)
100 Les Miserables – Victor Hugo

Nou, ik zit in ieder geval boven de 6: bij de BBC ging men ervan uit dat de meeste mensen niet meer dan 6 van de 100 boeken uit dit rijtje gelezen zouden hebben. Dat valt weer mee. Komt met name door mijn retroleesproject van de laatste tijd.

Ik heb de rest van de boeken gecursiveerd: ik zal het maar bekennen; eigenlijk zou ik nu al met pensioen willen gaan om de rest van de boeken te lezen (en meer). Maar dat zal er wel niet in zitten.

De Harry Potter-serie is de enige boekenreeks die ik niet gecursiveerd heb. Daar vind ik namelijk niets aan. We hebben ze nota bene allemaal thuis (voor de kinderen), maar het kan mij niet boeien, die Harry. Ik ben wel een paar keer meegegaan naar de film met mijn zoon, maar ik had het gevoel dat ik dat een beetje aan het uitzitten was. Mijn zoon daarentegen heeft ze allemaal met veel plezier gelezen. En games van gespeeld. Daarna zijn zijn leesactiviteiten behoorlijk stilgevallen, niets kon namelijk tippen aan Harry P. Ja, de boeken van Darren Shan misschien een beetje, maar toch niet helemaal. Mijn zoon vond ze te verschillend van kwaliteit. Come on, J.K., write something new!

Sterretjes heb ik niet gezet: de boeken die vetgedrukt zijn, vond ik allemaal geweldig!

18 opmerkingen:

katharina zei

Festina, ik kom op 26!
Maar........met pensioen.
Een aantal kan je van mij krijgen voor je pensioen.
Als ik de BBClijst zo zie hoe zou de top 100 eruit zien van de nederlandse literatuur? Godverdomse, godverdomse lijst?
Zullen we er een maken, zeg een top 20?

Festina Lente zei

Ja, goed idee! Maar wie zou daar toch op moeten?

katharina zei

Geen idee!
Misschien een top twintig van boeken die er perse niet op moeten komen?

katharina zei

Festina, google is rampzalig en fantastisch. Er is dus al een lijst van de beste nederlandse boeken!
Kijk en huiver:
De Sargasso Lijst van Beste Nederlandse Boeken
1) Max Havelaar - Multatuli - 423
2) Lijmen / Het been - Willem Elsschot - 356
3) De ontdekking van de hemel - Harry Mulisch - 329
4) Kaas - Willem Elsschot - 266
5) Nader tot U - Gerard Kornelis van het Reve - 246
6) De donkere kamer van Damocles - Willem Frederik Hermans - 229
7) Nooit meer slapen - Willem Frederik Hermans - 225
8) De Aanslag - Harry Mulisch - 208
9) De uitvreter - Nescio - 188
10) Titaantjes - Nescio - 182


11) Koning van Katoren - Jan Terlouw - 179
12) Turks Fruit - Jan Wolkers - 171
13) Camera Obscura - Hildebrand - 154
14) Karakter - F. Bordewijk - 152
15) Het stenen bruidsbed - Harry Mulisch - 145
16) De wijdlopige, brede en waarachtige beschrijving van de ongelukkige reizen van het schip de Visstick en haar gezagvoerder Kapitein Iglo - Erik Bindervoet, Robbert-Jan Henkes en Frans Bakker - 142
17) De Boeken der Kleine Zielen - Louis Couperus - 140
17) Hersenschimmen - J. Bernlef - 140
19) In Europa - Geert Mak - 139
20) Het verdriet van België - Hugo Claus - 136
20) Van den Vos Reynaerde - - - 136
22) Kort Amerikaans - Jan Wolkers - 131
23) De kellner en de levenden - Simon Vestdijk - 129
24) De avonden - Gerard Kornelis van het Reve - 113
25) Paranoia - Willem Frederik Hermans - 107
26) De Kapellekensbaan - Louis Paul Boon - 105
27) De eeuw van mijn vader - Geert Mak - 104
28) De wereld gaat aan vlijt ten onder - Max Dendermonde - 100
29) Figuranten - Arnon Grunberg - 98
29) Op weg naar het einde - Gerard Kornelis van het Reve - 98
31) Advocaat van de hanen - A.F.Th. van der Heijden - 97
31) De bovenbazen - Marten Toonder - 97
33) Adriaan en Olivier - Leonard Huizinga - 96
34) Gedoemd tot kwetsbaarheid - Geert Mak - 94
34) Mijn kleine oorlog - Louis Paul Boon - 94
36) Rituelen - Cees Nooteboom - 93
37) Kruistocht in een spijkerbroek - Thea Beckman - 92
37) Lief dier - Midas Dekkers - 92
39) Han de Wit gaat in de ontwikkelingshulp - Heere Heeresma - 89
40) Het Achterhuis - Anne Frank - 88
41) Het leven is vurrukkulluk - Remco Campert - 87
42) Schoftentuig - Wim de Bie - 86
43) In de bovenkooi - J.M.A. Biesheuvel - 85
43) Onder professoren - Willem Frederik Hermans - 85
45) De morgen loeit weer aan - Tip Marugg - 84
45) Een winter aan zee - A. Roland Holst - 84
47) Bij Nader Inzien - J.J. Voskuil - 83
48) De stille kracht - Louis Couperus - 82
49) De Renner - Tim Krabbé - 81
50) De engel van Amsterdam - Geert Mak - 80
50) De komst van Joachim Stiller - Hubert Lampo - 80
50) De Ondergang van het Morgenland - Karel van het Reve - 80
53) De voeten van Abdullah - Hafid Bouazza - 78
54) Voer voor Psychologen - Harry Mulisch - 77
55) De Eilanden - A. Alberts - 76
56) De zaak 40/61 - Harry Mulisch - 75
57) Teheran. Een zwanezang - F. Springer - 74
58) Mei - Herman Gorter - 71
59) Monteyn - Dirk Ayelt Kooiman - 69
60) Het Bureau - J.J. Voskuil - 68
60) Leve de Dieren! - Midas Dekkers - 68
62) Komt een vrouw bij de dokter - Kluun - 66
63) Een nagelaten bekentenis - Marcellus Emants - 63
64) Bevroren vuurwerk - Belcampo - 62
65) De Graanrepubliek - Frank Westerman - 61
66) Bob Evers serie - Willy van der Heide - 60
67) Pluk van de Petteflet - Annie M.G. Schmidt - 59
68) De wingerdrank - F. Bordewijk - 57
69) Joe Speedboot - Tommy Wieringa - 56
70) De Grote Bosatlas - - - 53
71) De Koning - J.H. Donner - 50
71) De ongelooflijke slechtheid van het opperwezen - Karel van het Reve - 50
71) De Vloek van Woestewolf - Paul Biegel - 50
71) Door de naamloze vlakte - Herman Portocarero - 50
71) Fantastica - Merel Roze - 50
71) Gods Geuzen - Jan de Hartog - 50
71) Het boek van Violet en dood - Gerard Kornelis van het Reve - 50
71) Het Dwaallicht - Willem Elsschot - 50
71) Kind van alle volen - Pramoedya Ananta Toer - 50
71) Mein Stundenbuch - Frans Masereel - 50
81) De Hondenkoning - Walter van den Berg - 49
81) Docter Vlimmen – trilogie - A. Roothaert - 49
81) Een Gat in de Grens - Guus Kuijer - 49
81) Nagekomen flessenpost - Geert Mak - 49
81) Onder het plaveisel het moeras - A.F.Th. van der Heijden - 49
81) Pathologien - Israel de Haan - 49
81) Rijmsnoer - Guido Gezelle - 49
81) Serenade - J. Slauerhoff - 49
81) Verzamelde gedichten - H. Marsman - 49
90) Beauregard - Hanco Kolk - 48
90) Blink - Francisco van Jole - 48
90) Brief voor de Koning - Tonke Dragt - 48
90) Campert compleet - Remco Campert - 48
90) De kleine Johannes - Frederik van Eeden - 48
90) De straat en het struikgewas - Armando - 48
90) de T van Vondel - Jules Deelder - 48
90) Dood van een soldaat - Johanna Spaey - 48
90) Gstaad ‘95-’98 - Marek van der Jagt - 48
90) Ivoren Wachters - Simon Vestdijk - 48
90) Jeugd in de Pijp - Piet Bakker - 48
90) Logica voor idioten - Herman Brusselmans - 48
90) Modern passee - Jules Deelder - 48
90) Tien vrolijke verhalen - Gerard Kornelis van het Reve - 48
90) Uit slaapwandelen - Leo Vroman - 48
90) Woordenboek der Nederlandsche Taal - - - 48
90) Zelfportret met Tulband - Harry Mulisch - 48
107) Beekman en Beekman - Toon Kortooms - 47
107) Capriolen - Godfried Bomans - 47
107) De tranen der acacia’s - Willem Frederik Hermans - 47
107) De Tweeling - De Loo - 47
107) Een kleine geschiedenis van Amsterdam - Geert Mak - 47
107) Ex-drummer - Herman Brusselmans - 47
107) Haas - Paul Biegel - 47

schrijverdezes zei

Wat iemand aan een boek-meme leuk kan vinden begrijp ik niet goed, maar wat ik wél leuk vind is dat ik gelukkig niet de enige blijk te zijn die de zes titels niet al te ruim overstijgt en dat er nóg iemand blijkt te bestaan die Harry Potter maar niks vond. Misschien mag ik er eigenlijk niet over oordelen, want ik heb maar een bladzij of 10 gelezen, maar toen had ik al schoon genoeg van dat irritante toontje.
Groet, schrvrdzs
p.s. Verder hebben wij geloof ik niet dezelfde smaak, terwijl toch Het Bureau ons weer bindt! (Van Donna Tart hou ik b.v. helemaal niet.)

Festina Lente zei

Dag Katharina,

Zo! Mooie lijst! Eigenlijk zou er ook een boekmeme van moeten komen! Dan kun je dezelfde werkwijze toepassen als bij die BBC-lijst. Misschien doe ik het wel (maar eerst naar Engeland). Ik schrik er wel van als ik zie hoeveel ik (nog) niet gelezen heb, maar ja, ik heb ook zo'n 20 jaar alleen maar oog gehad voor Grieken en Romeinen en hun werken.....
En, heb jij er veel gelezen, pensionada?

Festina Lente zei

Dag Schrijver,

Wat zo leuk is aan een boekmeme, is dat het het gesprek weer eens op literatuur brengt en dat is altijd goed wat mij betreft!!!!
De door mij gelezen werken zijn voornamelijk toevalstreffers; het hadden evengoed andere werken kunnen zijn; Donna Tartt is natuurlijk wel mijn hoekje (want het gaat om studenten Grieks in Amerika, een leuk inkijkje voor mij en het is ongelooflijk spannend geschreven. Heb je wel De vliegeraar gelezen? Of vond je daar ook niets aan?

Unknown zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Festina Lente zei

He, het huis van de moskee staat niet op de Nederlandse lijst; zou er een recentere zijn?

Unknown zei

Ik ben ook gek op dit soort lijstjes, vooral omdat je dan kunt laten zien hoeveel je wel niet meer dan anderen hebt gelezen. Overigens is HERlezen dan een goeie remedie tegen dit soort hybris ("O, meneer kent ook Grieks?"): laatst herlas ik Wuthering Heights en herkende vrijwel niets!

Unknown zei

Voor een prachtige, recente lijst van de beste boeken uit de wereldliteratuur kunnen we ook te rade gaan bij http://www.uitgeverijathenaeum.nl/boekboek/show/id=122909
Daar staan 100 sublieme boektitels bij elkaar die mijns inziens onbetwist gelezen moeten worden. Ze worden ook nog eens een heel erg mooi uitgegeven (in het Nederlands). En nee, ik werk niet part-time of anderszins bij die uitgeverij! En vooruit, ik heb er 35 van gelezen.

schrijverdezes zei

Ha Festina,
Je hebt gelijk: iets wat het gesprek op literatuur brengt is OK. Ik stel mijn mening bij, al zijn er manieren om het gesprek op literatuur te brengen die me sympathieker zijn.
Nee, De vliegeraar heb ik niet gelezen. Ik heb wel een deel van Duizend schitterende zonnen gelezen maar dat boeide me onvoldoende om erin door te gaan. Dat wil niet zeggen dat het verhaal me niets deed, maar er is (soms) meer nodig om een boek de moeite waard te maken.
Groet, schrvrdzs
p.s. Ik vind het eigenlijk niet netjes, maar ik zeg het (lekker) toch: de boeken van de lijst van Katharina heb ik bijna allemaal gelezen, maar het is dan ook vrnl. een erge doorsnee-lijst en ik ben er niet trots op. Ik had betere boeken kunnen lezen, maar koos voor de weg van de minste weerstand, hoewel er ook wel wat echte prachtboeken op staan.
Groet, schrvrdzs

katharina zei

Leon, ik kan niet bij de atheneumlijst komen. Kun je die hier plaatsen?
Toch heel interssant, de lijsten. Waarom Pride and prejudice bovenaan en op de 14e plaats Shakespeare? Geen Coetzee etc.
Waarschijnlijk speelt mee dat pride tig keer verfilmd is en op TV in verschillende versies gebracht. Zo ook Brideshead revisited etc. Bij de Nederlandse lijst geen Vondel of Haasse.
Ik moet bekennen Leon dat ik hybris even opgezocht heb (geen grieks in pakket) en dat het hoogmoed betekent. Een wedstrijdje onder de volgers: wie heeft de meeste boeken gelezen? Nee toch!
En dan,de meeste van welke soort lijst? En op basis waarvan is de lijst samengesteld?
Herlezen, ja, dat is soms heel verrijkend. Het boek blijft hetzelfde maar hoe het tot mij komt is veranderd.
Over verfilming van boeken gesproken: sommige films vind ik mooier dan het boek maar vorige week zag ik In Ongenade in een voorfilmpje met de scene op het toilet en met geluid en ik wist: niet gaan kijken naar deze verfilming.
Behouden vaart naar Engeland, Festina! Ik ben ook een tijdje zoek.

schrijverdezes zei

Lees hierboven voor 'bijna allemaal' toch maar liever 'voor het overgrote deel'. IJdelheid der ijdelheden...

Festina Lente zei

Zie je nou wel dat literatuur altijd tot discussie en passiebeleving leidt? Leuk, jullie reacties!
De Perpetualijst is ook te vinden bij de Volkskrant.

schrijverdezes zei

Deed de bibliotheek daar maar wat meer mee, met die discussie en passiebeleving op grond van literatuur.
Het lijstje uit de Volkskrant stemt gelukkig weer tot grote bescheidenheid.
Katharina heeft groot gelijk: waar is Coetzee? En waarom staat Kértesz er niet op?

Anoniem zei

Festina,
Wat leuk: een Nederlandse versie!
Goed voor een vervolg op de meme..
Misschien kan er een combinatie gemaakt worden van die twee verschillende lijsten, het Britse lijstje wijkt ook af van de originele BBC lijst.

Festina Lente zei

Ja leuk, misschien moeten we er een gezamenlijk project van maken! Schrijver, Katharina en Léon willen vast ook meedenken/- stemmen! Of misschien moet er zelfs een stemronde gehouden worden onder de bibliotheek 2.0 - gemeenschap (dan zetten wij gewoon enkele lijsten (BBC, Perpetua en Sargasso-lijst) bij elkaar en laten we iedereen kiezen!