maandag 16 maart 2020

Quarantainecolleges


Een sympathiek idee van Radboudhoogleraar Marc van Oosterdorp (@fonoloog) om door universitair docenten thuis hoorcolleges op te laten nemen en online te laten zetten. Een steeds groter wordende internationale beweging pleit hier al veel langer voor en er zijn in de loop van de tijd al talloze activiteiten in deze richting ontplooid. Waarom toch al die slotjes op het universitaire (en hogeschool) online onderwijs? Er wordt toch al voor betaald via de belasting? Het ministerie van Onderwijs wil de slotjes in ieder geval opengooien, dus daar ligt het niet aan.

Een aantal middelbare schoolleraren heeft dit licht overigens al veel langer gezien en mooie en duidelijke video's opgenomen en gratis op YouTube gezet om bijvoorbeeld de examenstof te behandelen. Heel fijn voor leerlingen die niet zo'n goede docent hebben, of die gewoon eens voor de afwisseling iemand anders de stof willen horen uitleggen.
Voor het primair en secundair onderwijs zijn sowieso al heel veel leermaterialen bij elkaar gebracht in Wikiwijs. Gewoon, zonder dat er Corona was, maar geboren uit de behoefte om elkaar te helpen en inspireren!

Als UB Nijmegen hebben we zelf enkele jaren geleden al een hele set zelfstudiemodules gemaakt en gratis en voor niks en voor iedereen te bekijken op internet gezet. Zie hier; je kunt ze trouwens ook via Wikiwijs vinden. Tevens zijn we bezig met een groot project om de open leermaterialen van alle cursussen informatievaardigheden van alle universiteiten en hogescholen van Nederland op één platform bij elkaar te zetten. Dit doen we in samenwerking met SURF. Daar zijn ze een omgeving aan het testen die dat mogelijk moet maken voor al het lesmateriaal van de hogescholen en universiteiten. Het beoogde platform heet SURFsharekit, dat losjes gebaseerd is op de vroegere HBO-kennisbank (een repository van open access publicaties).

Voor dit open en online onderwijs krijgen (kregen?) we de handen op de universiteiten trouwens maar moeilijk op elkaar. Niet veel mensen zien (zagen?) er het nut van in: te veel werk, te veel gedoe, ik maak toch maar liever m'n eigen materialen, ik heb er zo veel werk in gestopt, dat ga ik niet zo maar gratis met iedereen delen.....

En inderdaad, het is heel veel werk. want op dat platform gaan we niet zo maar lukraak alles neerplempen, want we willen er wel een beetje kwalitatief goed materiaal op zetten, omdat er anders te veel ruis ervaren zal worden door de gebruikers. Dus we zijn begonnen met het maken van een kwaliteitsmodel met bijbehorend scoreformulier om per object te toetsen of het op z'n minst aan onze minimale kwaliteitseisen voldoet. Voorts hebben we een taxonomie ontwikkeld en voorzien we elk op te nemen leermateriaal van metadata (tags), zodat je het materiaal later ook makkelijk terug kunt vinden. Want als je 10 video's en/of andere leermaterialen online zet, kun je die nog wel makkelijk onderscheiden en terugvinden, maar hoe zal dat gaan als je 10.000 leerobjecten hebt? En zijn die allemaal gecheckt op eventuele copyrightschendingen en niveau?

Dat er onder studenten behoefte aan open en online onderwijs is, blijkt wel uit deze video (met name vanaf 1:22):



Sowieso zou het tof zijn geweest als er qua alle punten die de student noemt in deze video al doorgepakt zou zijn vóór de coronacrisis! Nu is het toch een beetje behelpen, al is die chatfunctie op de ondersteuningssite van de Radboud Universiteit wel heel handig!

Bij de TU Delft zijn ze wat online leren betreft al veel verder en zijn ze tevens wereldleider op het gebied van MOOCs. Laat ze maar schuiven, die nerds daar!

Als je trouwens tijd hebt en je wilt laten inspireren, bekijk dan deze verzameling video's van enthousiaste voorlopers in het open en online onderwijs en ik weet zeker dat je 'om' bent!

En wist je dat we in Nederland een heuse lector Open Educational Resources hebben?

Dat is wel weer genoeg voor vandaag!

Update:

De eerste quarantainecolleges staan online en zijn hier te bekijken. Uploaden kan hier.

2 opmerkingen:

Robert Schuwer zei

Leuke blog en vereerd dat je me noemt. Een kleine correctie qua titulatuur: in Nederland is mijn formele titel lector. In het Engels vertaalt dat naar professor, maar die titel mag ik in Nederland niet gebruiken.

Festina Lente zei

Dank je Robert! En ik heb de tekst even veranderd...nu klopt alles weer!