vrijdag 27 mei 2022

Vive Nantes!

Afgelopen week was ik in Nantes voor een congres (het OEGlobal, over open eductation) en wat een aangename verrassing was dat zeg, die stad! Ik had een soort nietszeggende grauwe plaats verwacht, maar het tegendeel bleek waar. 

Het is echt een juweeltje, dat Nantes! Het bárst van de energie, humor, mooie oude en nieuwe gebouwen (de Sint-Pieterskathedraal, het kasteel van de hertogen van Bretagne, le lieu unique) prachtige parken en beelden en stoere cafés voor de (oudere) jeugd (wij bezochten onder andere de Little Atlantique Brewery). 

En bovenal is het een heerlijk groene stad. 

Van wat ik er van kon zien was het terecht de green capital van 2013, iets wat het gemeen heeft met mijn stad, Nijmegen, dat vijf jaar later tot groene hoofdstad van Europa is uitgeroepen. 

Het lijkt trouwns in meer opzichten op Nijmegen: een rivier die dwars door de stad loopt, een stadseiland, vriendelijke mensen, lekkere linksheid, een fietsvriendelijk klimaaat, veel studenten, een Romeins verleden, een groene lijn die je langs alle attracties van de stad leidt.

Jammer dat ik niet even een paar dagen extra had geboekt, maar gelukkig had ik nog wel net tijd om de hoofdattractie van Nantes te bezoeken en een ritje óp de olifant te maken.

Machtig mooi. Je reviendrai.


Geen opmerkingen: