maandag 28 juni 2010

Fusie tussen openbare bieb en UB?

Aldus de suggestieve titel van een stukje in de blog van het Nijmeegse universiteitsblad Vox. Gelukkig blijkt het alleen maar te gaan om een samenwerkingsverband wat betreft de digitale collecties. Een eventueel samenwerkingsverband zou tegemoetkomen aan de wens van de klant. ‘Als afgestudeerde kan je niet meer naar de UB om dingen op te zoeken, terwijl daar wel behoefte aan is’, aldus Dianne Weersink, directeur van de Openbare Bibliotheek Gelderland Zuid. Dat lijkt me wat overdreven, want als alumnus kun je bijvoorbeeld voor 9 euro per jaar een lenerspas bij de UB krijgen.

Maar samenwerking is natuurlijk altijd een uitstekend plan. Wat mij betreft moet er in ieder geval bedongen worden dat medewerkers van de UBN gratis en boetevrij lid kunnen worden van de OBGZ.

2 opmerkingen:

Mark Deckers zei

Dag Festina. Leuk om te zien. Dat is die samenwerking waar we het al lang over hebben. Voor voortgezet onderwijs start die begin volgend jaar. Vraagje: kan een alumnus ook gebruik maken van jullie databanken vanuit huis?

Festina Lente zei

Het is de bedoeling dat ook de HAN en de ROC's aansluiten. Het probleem van het openzetten van de licenties voor de OB is dat de aanbieders heel precies zijn in hoeveel mensen toegang mogen hebben tot de tss en databanken (gaat per IP-adres). En de meerprijzen zijn fors. Maar wellicht dat er vanuit de uitgevers geschoven gaat worden?
Van de mogelijkheid voor alumni om ook gebruik te kunnen maken van de databanken weet ik niet zeker; dat zal ik 'ns voor je navragen. Volgens mij niet. Dat heeft natuurlijk ook te maken met het aantal IP-adressen....