Nu is blended learning helaas gewoon een vorm van fysiek en digitaal onderwijs en geen les met whiskey of zo, maar met behulp van blended learning middels slimme toepassingen van ICT kun je je lessen wel smakelijker en effectiever maken. En als je het nóg slimmer aanpakt zelfs op maat gesneden.
De lezing zelf was - onder het mom van practice what you preach - ook interactief: we mochten als zaal 'meepraten' via het student response systeem Socrative.
En natuurlijk kwamen de MOOCs ook even om de hoek kijken, al was het alleen al omdat MOOCs soms ook ingezet worden als vorm van blended learning: dan wordt bijvoorbeeld het inhoudelijke deel van de MOOC aan studenten ter voorbereiding aangeboden, terwijl er in de les/ het college verwerkingsopdrachten bij worden gemaakt of over wordt gediscussieerd. Alle mixen zijn mogelijk.
En het belangrijkste daarbij is natuurlijk, zoals de Romeinen al doorhadden, so what's new: variatio delectat.
Wat het in het vooruitzicht gestelde miljoen van Jet Bussemaker betreft: de OU zou er best voor in zijn om samen met de RU een MOOC te ontwikkelen. Wordt hopelijk vervolgd!
Zie hier het verslag (inclusief de slides) van Wilfred zelf.
2 opmerkingen:
http://www.mareonline.nl/archive/2014/01/16/geen-commentaar-wij-willen-moeilijke-moocs
De columnist in de Mare van deze week vindt het huidige niveau van de MOOCS maar zo/zo.
Groetjes,
Het lijkt me ook geen tovermiddel en ben benieuwd of er ook beoordelingen en ratings voor MOOCs ontwikkeld zijn, om het kaf van het koren te onderscheiden. Hoewel het allemaal nog in de kinderschoenen staat, is er ook al MOOC-moeheid in de academische wereld waar te nemen: http://chronicle.com/article/Doubts-About-MOOCs-Continue-to/144007/?cid=wc&utm_source=wc&utm_medium=en
Een reactie posten