Qua digitalisering vraagt Robin zich af of we snel genoeg zijn om met Google te kunnen concurreren. Wat wel moet, volgens hem. Om onze waarde te behouden en uit te breiden naar de digitale wereld, is wel geld nodig; daarvoor wordt er veel beroep gedaan op fondsen. De traditionele rollen kunnen grotendeels nog niet worden afgestoten namelijk, hoewel het wel noodzakelijk is om forse keuzes te maken. Daarvoor moet er wel een mindshift plaatsvinden. Er moet meer in termen van marketing tools gedacht worden, we moeten meer op de voorgrond treden. Want we mogen dan wel een partner willen zijn, we kunnen de wetenschappers en studenten geen zaken opleggen (in de zin van thou must....), wel enthousiasmeren. Tevens hield hij een pleidooi voor het oprichten van een universitaire uitgeverij op alle universiteiten. Wetenschappers zijn immers niet alleen informatiezoekers en -gebruikers, maar ook informatiepublicéérders. Vandaar ook het enorme belang van de repositories, ook voor de masterscripties van de studenten.
Vervolgens kwam onze directeur Graham aan het woord over Library Advocacy (let op de foto: hij danst soms tijdens zijn lezingen). Zijn stelling: The library is dead. Long live the information service. Over wat een naamsverandering bijvoorbeeld kan doen. De uitdagende stelling werd overigens door één van de aanwezige wetenschappers van de faculteit managementwetenschappen totaal verkeerd opgevat.
De klacht die Graham naar voren bracht, is dat de universiteiten de bibliotheek niet als core business zien. Maar hij doet dagelijks z'n best om ze het tegendeel te bewijzen. Marketing is volgens hem een te commerciële term voor Nederland; wij spreken liever over externe communicatie. Zijn dia's met veel facts and figures waren gelardeerd met foto's van aantrekkelijke Nijmeegse studenten en studentes, waardoor er bijna een wedstrijd ontstond over wie nou de aantrekkelijkste studenten had, Warwick of Nijmegen.
Hierna was het de beurt aan Antony Brewerton, hoofd academische ondersteuning, door zijn collega's liefkozend Anth genoemd. Hij was ook meteen mijn favoriet, omdat ik later in de pauze van hem een tasje met 'I love the library' kreeg.
Hij begon met de ladder of loyalty, waarbij de hoogste sport de partner is (nou ja, de dia zag er een beetje anders uit, maar voor het idee).
Ook hij hamerde op de zichtbaarheid, middels folders, tasjes (!) et cetera. De door de bibliotheek behaalde resultaten moeten volgens hem zo prominent mogelijk gepresenteerd worden op strategische plaatsen. Slimme marketing dus. Ze luisteren erg goed naar de wensen van de studenten en onderzoekers en hebben bijvoorbeeld filmpjes gemaakt met studenten die suggesties doen aan de bibliotheek. Het grappigste advies was dat je niet naast een te aantrekkelijk iemand moet gaan zitten. Leuk, maar wát een saaie achtergrond!
Na de pauze kwam Donna Carroll (hoofd research en development) aan het woord over de fysieke bibliotheek. Vier zaken zijn daarbij essentieel volgens haar:
- adept and embrace technology
- engage with users
- learn from each other
- remain flexible
Een enthousiaste dame, die de bibliotheek volgens mij goed kan 'verkopen'. Ze had mooie dia's van de (levendige) learning grids en teaching grids met voor het onderwijs vernieuwende apparatuur die daar uitgeprobeerd kan worden. De bibliotheek maakt een dynamische indruk door de events die door henzelf en anderen georganiseerd worden in de verschillende grids. Eén van de succesnummers zijn bijvoorbeeld de 'food for thought' sessies, waarbij de wetenschappers in ruil voor advies en suggesties aan de bibliotheek een lunch aangeboden krijgen. Dit soort events helpt enorm om op informele wijze een goed contact met de (academische) universiteitsmedewerkers te krijgen.
Daarna kwamen er nog twee praatjes over wat voor mensen je voor die toekomstige functies nou nodig hebt. Volgens mij waren ze daar in Warwick een stuk verder in dan wij in Nijmegen. Wij zijn nog in de onderzoekende fase (work force profile preview), terwijl ze in Warwick al spijkers met koppen geslagen hebben.
Interessante dag al met al. Weer veel food for thought voor de organisatie zullen we maar zeggen.
Voor foto's zie vorige post en Picasa.
5 opmerkingen:
Ze moet proberen de onderzoekers en studenten steil achterover te laten slaan: 'My goodnes, I didn't know the library could do this for me.' Dat lijkt me een goede tip. Actief je klanten benaderen en onderzoeken wat je voor ze kunt doen ipv af te wachten.
Dat de bibliotheek met Google zou moeten kunnen concurreren lijkt me irreeel. Samenwerking lijkt me meer voor de hand te liggen.
Waarschijnlijk heb je gelijk wat betreft samenwerking met Google; iedereen vanuit z'n eigen kracht een beter geïnformeerde wereld proberen te creëren (maar wel altijd in je hoofd blijven houden dat Google een commercieel bedrijf is, dus heel kritisch blijven en ingrijpen waar nodig).
En een actieve, betrokken en persoonlijke benadering lijkt me iets waar snel mee begonnen kan worden en wat altijd scoort. Achter die desktops vandaan, zei Robin Green dan ook nadrukkelijk.
Ik wil ook zo'n tas, ook al werk ik niet op een bibliotheek! Ik zou de naam Library nooit veranderen overigens. Marketing kost geld en levert vaak niet veel meer op dan goede communicatie over wat je te bieden hebt doet. Het valt te hopen dat de 'bieb' niet nog verder word verschraald (over de universiteitsbibliotheken maak ik me misschien onterecht ietsje minder zorgen, die zijn nog ergens ondergebracht voor mijn gevoel)...
Bibliotheken vallen hopelijk bij dit nieuwe kabinet niet ook onder 'Linkse Hobby's':
Cultuur is nooit de kers op de taart, het is het spul waar de taart van gemaakt is, en het enige wat straks nog verbondenheid kan geven. En dat hebben we nodig! En daarbij zijn bibliotheken onmisbaar. Mijn eerste belangrijke culturele ervaringen heb ik via boeken opgedaan, in een bibliotheek, op regenachtige woensdagmiddagen...
Wat ben je lekker productief in je blog zeg!! :-))
Groeten!
Gert Jan
@ strangebrew: helemaal gelijk. Ik geloof dat zelfs dit kabinet niet (meer) op bibliotheken wil bezuinigen. Maar voor de rest kleden ze alles uit (totdat er alleen nog maar PVVD-cultuur over is). Bah! Maar ook universiteitsbibliotheken moeten vechten voor hun bestaan: 'we hebben jullie niet meer nodig, alles is toch digitaal'. Oh, wat kan schijn soms toch bedriegen!
@ Gert-Jan: ja hè? Maar jij toch ook weer!
Een reactie posten