woensdag 15 januari 2020

Hot yoga


Met veel genoegen beoefen ik al een jaar of tien yoga. En nooit heb ik me verder verwijderd van #metoo dan tijdens de yogalessen gevoeld. Terwijl ik ook les van mannen heb gehad. Maar ja, die gaven dan ook geen les in hun zwembroek en met een gouden Rolex om de pols. Nee, mijn yogadocenten waren uitermate beschaafde mannen, gespeend van enig machismo. Zoals je zou willen dat alle mannen waren: warm van aandacht, maar vooral niet te heet. En ook in de zaal is het niet heet, maar gewoon van temperatuur.

Nee, dan de bikramyogastudio, daar is het wel heet. En kan het zijn dat er les wordt gegeven door een leraar in zwembroek, tenminste, als je les krijgt van de maestro zelf, ene meneer Bikram Choudhury. Nu de waarheid over deze man voor iedereen te zien is op Netflix, is zijn naam besmet geraakt. Daarom hebben alle studio's waar bikramyoga beoefend kan worden, hun naam gauw veranderd in hot yoga. Ik weet eerlijk gezegd niet of dit beter klinkt, misschien eigenlijk nog wel verdachter....

Namasté!

Geen opmerkingen: