woensdag 21 november 2012

Purple mood


Wist je dat paars zowel rustgevend als activerend is? En grijs ook? Nou, bij Innofun in Breda weet men dat ieder geval! Vandaar dat over het hele innolab een paarse gloed hangt; alleen dat al maakt de sfeer daar apart, een beetje grotachtig futuristisch. En dat terwijl het lab in een saaiig kantoorgebouw in een saaiige omgeving ligt.

Afgelopen maandag hadden we een afspraak in het paarse e-lab van Innofun. En we hebben daar een mooie proeftuin gezien van hoe het onderwijs anders en hipper kan. Persoonlijk, aangenaam en verrassend goed. Een uitleg met behulp van een enorm smartbord, lui gezeten op een heerlijke paarse bank, terwijl er ondertussen vanaf het plafond allerlei feiten over sociale media op de grond geprojecteerd werden. En daarna een activerende opdracht waarbij we lekker met stiften op de schuifwanden mochten schrijven.


Vervolgens een filmpjessessie met opvattingen van  jongeren en bejaarden over smartphones en tablets in een andere purple room met fantastische witte ronde rijfauteuils. En ja, meneer Strubbe kwam ook langs als specialist van de gouwe nieuwe.


En alsof dat allemaal nog niet genoeg was, mochten we daarna het heilige der heilige betreden: de paarse zaal met een state of the art touchtable met mooie activerende software. We mochten een filmpje uitkiezen en tijdens het afspelen met behulp van paarse knoppen drukken op de kritieke momenten van het filmpje; deze fragmenten werden opgeslagen en lagen voor ons op de table, die toch het meest op een enorme smartphone lijkt, geprojecteerd. Nu konden we van alles met de fragmentjes doen: verschuiven, vergroten, afspelen, verwijderen en vooral: erover discussiĆ«ren. Onze gastheer vertelde dat dit soort tafels bijvoorbeeld gebruikt worden om sportwedstrijden achteraf met een team te analyseren. Handig voor de NAC-spelers en trainers van het nabijgelegen stadion!

Tijd om terug te keren naar het middengedeelte met de paarse bank en projecties op grond en muur. Ja, want op de muur worden ook voortdurend dingen geprojecteerd en wel twitterberichten met verwijzingen naar innofun.

Onze gastheer legde ons geduldig uit dat het soort van vernieuwing van onderwijs dat zij in deze proeftuin voorstaan niet in een keer gerealiseerd kan worden, maar wel absoluut noodzakelijk is, wil men de jeugd werkelijk blijven boeien. En het hoeft in principe niet duur te zijn, omdat er allerlei gratis tools op het net te vinden zijn die de leerlingen/ studenten prima kunnen boeien, bij de les te laten blijven en aan te zetten actief mee te doen. Flipping the classroom!

Voorbeelden te over:
Socrative (een online stemkastjestool)
Quizlet (een kwisjesprogramma)
Go animate (een laagdrempelig animatiefilmpjesproductietool)
Glogster (een tool om eenvoudig posters mee te maken)
Mediawiki (een webapplicatie waarmee je een website kunt bouwen volgens de wikitechniek)
LinkedIn (discussielijst) (een manier om een online discussie te voeren)

En of we ons verwend voelden? Zeker, want we kregen na afloop heel attent voor in de trein een lekker flesje met PAARS drinken mee naar huis. Net een verjaardagsfeestje!


2 opmerkingen:

Unknown zei

Is dat paars in Learning Zone en Lounge van de UBN dus heel goed gekozen! :))

Festina Lente zei

Absoluut!