Aangezien ik binnenkort naar Rome ga, dacht ik dat het wel handig was om kaartjes te reserveren voor het mooiste museum van Rome: de Galleria Borghese. Via de zoekopdracht 'reserveren Galleria Borghese' kwam ik terecht op de ticketreserveringssite van de Romeinse musea, de ticketeria.
Ik stuurde een mail, maar via de mail een ticket reserveren, dat kon niet. Waarom niet? Je kunt alleen telefonisch of via de fax bestellen, dat werd me teruggemaild. Ik had wel gezien dat je via de fax tickets kunt bestellen en dat je dan een mail (!) terugkrijgt met het reserveringsnummer.
Nou ja, dan eerst maar eens proberen te bellen. In rap Italiaans wordt iets over een keuzemenu gezegd. Wahoo en ik kan helemaal geen Italiaans verstaan! Gelukkig kwam daarna het verhaal in het Engels. Ik drukte op de 1 voor groepen onder de 10 personen en vervolgens op de 2 voor bestellen in het Engels. 'Bonjour', zegt de stem aan de telefoon.
'Do you speak English?'
'A little'.
Gelukkig. Niet helemaal wat ik verwacht had, maar toch. En wie schetst mijn verbazing? In Oxfordenglish werd de reservering voor mij rondgemaakt. Klasse! Ik heb er zin in!
Maar waarom dit niet gewoon via de mail kon?
Foto: detail van de roof van Proserpina door Pluto, een van de mooiste beelden uit het museum
9 opmerkingen:
Oef, kun je voor mij ook een ticket reserveren?
Ik loop de 5e Rome binnen en vertrek de 6e in de avond.
Was daartoe gisteren in het kader van de week van de klassieken bij Broese waar miss Rosita Steenbeek sprak! Tja wat ervan te zeggen?
Mooie bijzondere vrouw. Dat vind zijzelf ook kreeg ik de indruk.
Zei de stem aan de telefoon niet gewoon "Buongiorno"?
Ha Katharina,
Ik kan je het telefoonnummer geven: +390632810 voor ik een verkeerde afspraak maak:-)
Wat betreft RS: helemaal mee eens! Mooi en interessant, maar zeer koket...
Ik bel je nog voor je naar Rome gaat> wanneer ga je eigenlijk?
@ LeWi: dat is ook een interessante theorie; zou zo maar kunnen, is eigenlijk veel aannemelijker.
Veel plezier in Rome. Wel een omslachtige manier van reserveen zeg
Volgens mij hebben wij met school online gereserveerd... dacht ik. Maar misschien ook niet. We moesten in ieder geval wel betalen terwijl we dachten van niet, ofzo. Toch altijd een feest, reserveren en openingstijden zien te vinden.
En met Italianen onderhandelen :-)
@ Reintje: dank je! En ingewikkeld is het zeker...
Ik geef wel toe dat het apart is dat je in het Italiaans wordt begroet wanneer je voor een Engels menu hebt gekozen.
Ik maakte vanuit Spanje nog wel eens collect calls (het is lang geleden). Dan koos ik voor Engels omdat het me wel handig leek dat mijn ouders in het Engels zou worden gevraagd of ze de kosten wilden accepteren. Vaak kreeg je dan nog iemand die geen woord Engels sprak. Mijn ouders riepen maar meteen "Sí!" in de telefoon als ze weer zo iemand hoorden brabbelen.
Veel plezier in Rome!
Een reactie posten