zondag 28 november 2021

Omikronvariant

Soms zit je tijdens een pandemie gewoon te slapen. Dan denk je dat na de deltavariant logischerwijs de epsilonvariant komt. Maar dan blijkt opeens dat we inmiddels al veel verder in het coronavariantenalfabet zijn. Niets van gemerkt! 

In eerste instantie dacht ik dat ik na al die tijd - het is immers al vrij lange tijd geleden dat ik voor de klas stond - de volgorde van het Griekse alfabet enigszins vergeten was, maar na een korte rondgang op Twitter kwam ik erachter dat er al meer varianten van het virus rondgegaan zijn waar we hier gelukkig niets van gemerkt hebben. De laatste variant vóór deze was de mu.

Maar dan hadden we nu de nuvariant moeten hebben! Nee hoor, de nu hebben ze overgeslagen. Waarom? Omdat die in het Engels te veel als 'new' klinkt. En dan zou men het de hele tijd over de 'new variant' hebben gehad, in plaats van de nuvariant. Een beetje raar, maar okay. Wat is er op de xi aan te merken? Ja, stom natuurlijk, je kunt een virusvariant niet naar de Chinese president noemen. Dat zou wel eens helemaal verkeerd kunnen vallen.

De omikronvariant dus.

Ik ben benieuwd wat dit betekent voor het onderwijs in het Griekse alfabet. En of we het voortaan bijvoorbeeld over Eres in plaats van Xerxes gaan hebben. Of over de schrijver Eofo in plaats van Xeonfon. De tijd zal het leren.

Geen opmerkingen: