woensdag 26 oktober 2011

Woordvete

Scrabbelen, daar hebben de kinderen bijna nooit zin in. Maar Wordfeud, dat kunnen ze de hele dag door spelen. Wat zou daar het geheim nou van zijn? In zo'n geval is er maar één oplossing: zelf eens proberen!

En daar hoefde ik niets voor te doen; een kleine opmerking in die richting en hup, de boel was op de iPad gedownload en ik speelde met beide kinderen en een paar onbekenden tegelijk. En iedere keer als iemand van deze medespelers een woord had gespeeld, kreeg ik een pushbericht (oftewel een niet te negeren alarmbel als je het geluid hebt aanstaan). En dat terwijl ik met veel verhevener zaken bezig was! De ultieme van-het-werk-afhouder; dat is natuurlijk het geheim.

Al gauw had ik mijn kinderen verslagen (al scheelde dat bij mijn dochter maar een haar), dus die wilden niet meer met mij spelen - zo zijn ze dan ook wel weer. Watjes. Mooi wordfeudwoord trouwens, vooral als het gelegd kan worden op een drie keer letter- of woordwaarde.

En dus ging ik maar op zoek naar andere spelers. De buurvrouw bleek een goede tegenstander. Gelukkig won ik uiteindelijk van haar, al was het met een schuttingwoord, door mijn kinderen bedacht (want meekijken en aanwijzingen geven, dat doen ze graag). Aanvankelijk dacht ik dat dat niet mocht: schunnige woorden met wordfeud. Dat kwam omdat mijn poging het woord 'sex' te leggen door de software werd afgekeurd. Maar verhip, seks mag wel. Alleen ben je als je seks speelt, de 'x' nog niet kwijt. En dat is wel een nadeel, dat je bij elk spel een 'x', een 'q', een 'y' en twee keer een 'c' moet zien kwijt te raken. Bij het gewone scrabble heb je nog wel eens het geluk dat je die letters niet krijgt. Nu krijg je ze altijd.

De 'x' wordt meestal kwijtgeraakt door 'ex' te leggen. Exen mag ook. De 'q' raak je gemakkelijk kwijt met 'quat'. De eerste keer dat ik quat legde, leverde dat overigens de volgende conversatie op: 'Wat is dat, mamma, quat?' 'Een soort drugs'. 'Oh, pappa, mamma leert ons dingen over drugs!'

Ja, ze leren veel van dit spel. Soms leggen mijn kinderen woorden die ik niet ken. Ik ben dan verbaasd dat zij die woorden wél kennen. Wat blijkt: ze kennen die woorden ook niet, maar proberen gewoon maar wat te leggen. De software keurt het goed of af. En zo dringen de meest vreemde woorden hun woordenschat binnen. Alles voor die drie keer woordwaarde. En het vestigen van records. Ze vinden het te gek om met z'n tienen of twintigen tegelijk te spelen, zonder te wachten (je mag desnoods 72 uur wachten voor je een nieuw woord legt) en er ondertussen op los te chatten (ja, er zit ook een chatfunctie op!). Tja, daar steekt scrabble wat bleekjes bij af. Tenzij je natuurlijk van onthaasten, wachten en subtiele ruzies over een woord houdt.

Scrabble is bij mij dus zeker nog niet uit beeld. Maar eerst moet ik @niconij een keer zien te verslaan, want het begint er werkelijk op te lijken dat hij wordfeudkoning van Lent wordt. En dat mag natuurlijk niet gebeuren. Zou hij, IT-er van beroep, er misschien een hulpprogrammaatje naast hebben?

Uitleg bij DWDD
Tips

P.S. Sinds de wordfeudhype schijnen er ook weer meer Scrabble bordspellen verkocht te worden; onverwoestbaar, dat spel!

6 opmerkingen:

De Eeuwige Bron zei

Ik zit nu te wachten op een volgende zet dus even tijd om je blog te lezen. Het is echt verslavend. Ik speel nu 3 spelletjes tegelijk maar jij bent geloof ik nog erger :-)

Festina Lente zei

Ha, succes ermee! Grappig dat het lijkt dat ik veel speel, maar dat valt reuze mee; ik heb in totaal zo'n 6 a 7 potjes gespeeld tot nu toe. Lekker de herfstvakantie doorkomen zo...

Nicon zei

Maak je geen zorgen over hulpprogramma's, ik vind het juist leuk te spelen op eigen kracht. En voor de overige lezers, mijn wordfeudaccount is nicon.

Festina Lente zei

Wie controleert dat, dat jij geen hulpprogramma's hebt? :-)
Je hebt me alweer verslagen, voor de vierde keer reeds! En nu maar hopen dat je een keer een goede tegenstander krijgt.....

Nicon zei

Wat leuk dat je de tel bijhoudt, dat ga ik ook doen. Je hebt immers al 1 keer gewonnen. Heb je een hulplijn/-programma gebruikt?

Festina Lente zei

Nee, ook eigen kracht! Oefening baart kunst en zo....