Heerlijk werk voor in de voorjaarsvakantie: het digitaliseren van de dia's. Tenminste, dat dacht ik van tevoren, maar uiteindelijk bleek het al een heel karwei om ze uit te zoeken (ik had er meer dan 1.500). Aangezien de meeste dia's voor educatief gebruik in de klas waren en ik geen les meer geef, heb ik die weggegooid: een plaatje van de Parthenon kan ik immers gemakkelijker en beter op het web vinden, mocht ik ooit een lezing of lessenserie geven - en kom dan maar eens om een diaprojector in plaats van een beamer).
Ik wilde - zo had ik me voorgenomen - alleen de dia's bewaren waar mensen op staan. Dat bleken er meer dan verwacht. Ik had 2 sledes dia's van mijn afstuderen (dat wist ik nog wel), maar ik bleek ook heel veel educatieve dia's van leerlingen en collega's en vrienden op Romereizen en zo te bezitten. En die ga je natuurlijk niet zo maar weggooien. Het uitzoeken van de dia's werd wel een beetje een sentimental journey op deze manier.
Wat zou er toch van al die leerlingen geworden zijn? Binnenkort zullen ze in ieder geval gedigitaliseerd zijn.....
4 opmerkingen:
Ah, dia's digitaliseren. Dat doen we ook dagelijks in het Zeeuws Documentatiecentrum. Ik ben daar nu ook bezig om allerlei sledes oude dia's door te nemen welke bewaard kunnen worden en welke niet. Want het zijn er veel. Mijn vader is momenteel ook bezig om zijn dia's te selecteren en digitaliseren. Ideaal voor deze dagen.
Ja, het hoort erbij deze dagen en de eindwinterdagen zijn daar idd uitermate geschikt voor....
Voor de liefhebbers, niet voor de professionels. Want wil men het cultureel erfgoed bewaren, dan zal men moeten digitaliseren. Niet dat dat de meest ideale manier is om iets te bewaren, maar op dit moment welk de geschikste.
Ja, beter kunnen we nog niet bedenken...
Een reactie posten