maandag 15 januari 2018

Open data in teaching, kunnen wij het maken?

vliegveld Tromsø

Mensen die met mij bevriend zijn op Facebook, zullen gedacht hebben dat mijn reis naar Noorwegen een soort snoepreis was met alleen maar geweldige tripjes met sprookjesachtige hondensleeën en noorderlichtervaringen, maar niets is minder waar.


Skypemeeting met wetenschapper in Princeton
We hebben namelijk (ook) keihard gewerkt aan ons project Open Data in Teaching. Niet dat het al iets concreets heeft opgeleverd, behalve de fundamenten om verder op te bouwen, maar de consensus over wat we precies gaan doen en waarom is bereikt, de literatuur is verzameld, de doelen zijn aangescherpt, de platforms zijn uitgekozen, het advies bij verschillende partijen is ingewonnen, de taken zijn verdeeld, de voorlopige naam is gekozen, de wetenschappers en onderwijs- en datawerkgroepen zijn gepeild, kortom, het project kan straks écht goed voorbereid van start gaan.


In april, als de Noorse collega's bij ons op bezoek komen, kunnen we ons 'huisje' (module) met behulp van de aangescherpte tekeningen, platforms en verzamelde legosteentjes eindelijk ook gaan bouwen. Dat is natuurlijk het leukste gedeelte, maar het moet wel tegen een stootje kunnen; de ambities liggen hoog. We willen namelijk gaan bereiken dat ons huisje overal ter wereld gebruikt gaat worden en ondersteund en gepromoot gaat worden door grote Europese en wereldwijd opererende organisaties als FOSTER, JISC, RDA en DCC.

Dus onderwijl zullen we niet stilzitten en ons verder in gaan lezen in de research data, open science movement, information- en data literacy en leertheorieën. En ons in de software (WordPress en KnightLab) bekwamen natuurlijk. In plaats van in OpenEdX, wat ons oorspronkelijke idee voor het te gebruiken platform was; gaandeweg zijn we namelijk gaan inzien dat we beter een inspirerend lessenplanpakket dan een cursus voor de docenten die serieus iets met het gebruik van open data in hun colleges willen gaan doen, kunnen gaan ontwerpen. Eén van de resultaten van deze week.

Naast het project zelf hebben we ook nog andere dingen ervaren en geleerd, zoals:
- het gemak van werken met Google Drive en Padlet voor de brainstormsessies,
- het feit dat je op een universiteit alle telefoons kunt innemen en de medewerkers kunt verplichten alleen nog maar te skypen (echt waar, dat is de switch die een jaar geleden op de hele campus van de universiteit van Tromso ingevoerd is)
- de werving van PhD's voor de bibliotheek om onderzoek te doen (bijvoorbeeld onderzoek naar informatievaardigheid en bibliometrics) in samenwerking met de faculteit
- waar samenwerking tussen de data- en onderwijsmensen toe kan leiden

Ik gun alle medewerkers van de bibliotheek zo'n inspirerende Erarmus-uitwisselingsweek, dus pákken die kans als je kunt!

Voor een voorbeeld van het sociale gedeelte, zie hier.

Inmiddels hebben we ook een projectwebsite op basis van deze week: Udit (Use Data In Teaching)

Geen opmerkingen: