zaterdag 20 juli 2013

Vergeten uit te checken


Het moest er een keer van komen: vóór mijn vakantie moest ik met de trein naar Arnhem en vergat ik bij terugkomst uit te checken. Toen ik uit de trein naar huis stapte, had ik namelijk andere dingen aan mijn hoofd; dat gebeurt wel eens. En ik had al een keer ingecheckt, uitgecheckt en alweer ingecheckt; dat vond ik al heel knap van mezelf, evenals van al die andere keren dat het daarvoor goed was gegaan.

Op mijn OV-chipkaartaccount zag ik de volgende dag dat ik, zoals ik al vermoedde, inderdaad vergeten was uit te checken en dat er daarom 10 in plaats van 2,30 euro was afgeschreven - hoe 'mijn OV' werkte had ik goddank al een keer eerder uitgevonden, toen het elektronisch declareren bij ons op het werk werd ingevoerd. Dat was al moeilijk zat.

 En nu?

Na wat zoekwerk kwam ik erachter dat ik het geld via de NS kon terugvorderen, via een persoonlijk NS-account, dus niet via je OV-chipkaartaccount. Als je denkt dat je zo'n account zo maar even aangemaakt hebt, dan heb je het mis. Degenen die dat al wel eens hebben gedaan weten waar ik het over heb. Nadat je alles, maar dan ook alles over jezelf hebt ingevuld, krijg je een e-mail, waarin je je aanvraag moet bevestigen. Dat is vrij normaal. Maar bij de NS ben je dan nog niet klaar: je krijgt namelijk ook nog een brief van de NS. Daar staat je activeringscode in. Die moet je op de computer invoeren. Maar toen ik dat wilde doen, waren er technische storingen bij de NS. Na mijn vakantie waren die gelukkig opgelost. Dus kon ik mijn felbegeerde account activeren.

Maar dan.

Dan moet je ook je OV-chipkaart nog koppelen aan je persoonlijk NS-account. Daarvoor krijg je een e-mail met activeringscode. Maar die is pas geldig als je je OV-chipkaart voor een kaartlezer op het station houdt. Binnen twee weken, omdat anders de code vervalt. Maar je moet eerst een uur wachten, omdat anders het systeem je gegevens nog niet heeft geladen. Dat voelt wel even als een missie. Maar het is me gelukt.

Klaar dus?

Nee, want nu moet ik m'n aanvraag nog indienen. Maar dat kan niet. Wegens een technische storing bij de NS.
Ik heb nog nooit zo hard moeten werken voor 7 euro 70.

6 opmerkingen:

Edwin Mijnsbergen zei

Ik voelde nattigheid toen ik het ding een keer online wilde aanvragen en na een kwartier of half uur nog geen steek verder was. Jouw verhaal doet het me nog even uitstellen tot het niet anders meer kan. Brrr.

Festina Lente zei

Een gruwel, dat ding. Leuker kunnen we het niet maken, en makkelijker ook niet, schijnen ze bij de NS gedacht te hebben...

Judith van Hooijdonk zei

Ik ben dus niet de enige, dat geeft wat troost.
Ik ga maar weer eens op zoek naar een echt mens op het ns-station om mijn accounts te koppelen want online lukt t maar niet.

Festina Lente zei

Gedeelde smart is halve smart :-(

katharina zei

Wat je al niet doet voor een paar euro! Ik laat het gewoon gaan, jammer dan.

Festina Lente zei

'T is meer voor een volgende keer...