zondag 11 december 2022

Xerte mini-conferentie


Eigenlijk is me dat nog nooit gelukt, een workshopreeks van drie uur online 'uitzitten'. Afgelopen donderdag wel met de Xerte mini-conferentie, en ik heb me geen minuut verveeld.

Want zoals jullie waarschijnlijk wel weten, is Xerte al behoorlijk wat jaartjes mijn lievelingssoftware om e-learningmodules mee te maken. Niet dat ik er zelf veel vervaardigd heb, dat geef ik toe, maar dat is meer een kwestie van tijdgebrek dan zin om er veel te maken. Want de mogelijkheden met dit programma zijn eindeloos!

De mensen die met deze auteurstool werken zijn er allemaal even enthousiast over en dat wil wat zeggen. Sommigen geven zelfs toe dat ze er verslaafd aan zijn en dat kan ik me heel goed voorstellen. Je kunt er rechttoe rechtaan modules mee maken, maar ook miniwebsites (zogenaamde bootstraps) of escaperooms. Kom daar bij andere e-learningsoftware maar eens om!

Dus ja, een middagje enthousiaste verhalen beluisteren van mensen die er nét weer andere toepassingen voor hebben gevonden was geen straf. Er waren er bijvoorbeeld die de studenten zélf met deze software aan de slag lieten gaan (om er een portfolio mee te maken) of er een Ersamusproject mee hebben gedaan dat geresulteerd heeft in drie MOOCs op het gebied van soft skills. Een interessante aankondiging was verder dat er door de Green Office eind januari een Xertemodule gelanceerd zal worden die de 17 sustainable development goals behandelt; iets om naar uit te kijken!

Ook waren er wat meer technische workshops als het toepassen van CSS Styling en het maken van 360 graden afbeeldingen. En natuurlijk kwam Inge Donkervoort van DLearning op het einde nog even de belangrijkste nieuwe functionaliteiten van Xerte behandelen.

Ik vond het een geslaagde mini-conferentie en ik denk erover om zelfs nog wat sessies die ik gemist heb (er waren parallelsessies) te bekijken, bijvoorbeeld die over ontwerpvaardigheden van Corine Martens.

Robbert Dijkgraaf heeft gelijk: het MBO, dat deze conferentie georganiseerd had, is op z'n minst gelijkwaardig aan het hoger onderwijs!

Geen opmerkingen: