zaterdag 6 juni 2020

Privédisco


Het is bijna jammer dat de cafés en restaurants weer open zijn, want hoewel ik zeer gesteld ben op een kopje koffie op het terras, is het nu wel uit met de pret van de exclusieve privédisco.

Natuurlijk kun je zo'n privédisco ook thuis organiseren, maar het is niet zo echt als dat het op een officiële plek met een echte DJ plaatsvindt. En 'mijn' privédisco was ook nog eens een mooie plek, namelijk de Thiemeloods, een oud industrieel complex dat midden in een woonwijk ligt en tot knusse cultuurtempel is omgebouwd. Waar het daar normaliter bruist van de culturele activiteiten, was het daar vanaf half maart ineens helemaal stil. En dat beviel de baas van de loods allerminst. Dus die bedacht een list: hij bracht de Thiemeloods bij de mensen thuis middels het programma Thiemeloods stroomt. Elke dag waren een aantal activiteiten die werden opgenomen. De DJ's draaiden plaatjes, er werden bier- en boekenproeverijen gehouden en interviews afgenomen alsof er geen coronacrisis bestond. Het enige was dat iedereen anderhalve meter van elkaar zat en er geen publiek was, want dat zat thuis op de bank naar het programma te kijken. Of mee te swingen met de muziek als de DJ's draaiden.

Zo was ik ook begonnen: lekker vanaf de laptop op de muziek van mijn favoriete Lentse DJ Funky Blue meedansen en af en toe een plaatje aanvragen, want dat kon ook. Of een liedje raden. En soms maakte de DJ daar een spelletje van. Bij een van die raadspelletjes bleek ik ineens de winnaar. De prijs was dat ik de volgende keer dat hij draaide langs mocht komen op de opnamelocatie. Vet natuurlijk, omdat ik dan ook live mee kon dansen, net als zijn vrouw dat deed, waardoor het beeld toch iets vrolijker werd dan alleen de DJ, die er trouwens allerminst stijfjes bij stond en vaak was er ook nog een tweede DJ bij, wat het allemaal nog levendiger maakte.

Nu wil het geval dat de vrouw van de DJ ook een tof mens is, dus we hadden een heerlijke avond met z'n vieren. Lekkere muziek, lekker kletsen en dansen en een heerlijk glaasje wijn erbij (het toeval wil dat de DJ in het dagelijks leven ook nog eens vinoloog is).

En in de loop van de tijd werd het mijn favoriete avondje uit op de vrijdagavond; soms vanuit huis als er andere gasten waren en soms op locatie als ik weer vereerd werd met een uitnodiging. Als vaste bezoeker mocht ik af en toe ook een introducee meenemen, en ook die special guests vonden het heel speciaal; alsof we op een illegale raveparty waren, zei er een…… Terwijl er niets illegaals aan was, al waren we soms met vijf mensen op grote afstand bij elkaar in een grote ruimte. Maar het voelde toch 'stout', omdat wij aan het 'uitgaan' waren, terwijl de rest van Nederland dat niet mocht.


Ja, we gaan het absoluut missen, al gaat de Thiemeloods nu verder met een hybride versie, waarbij er voorzichtig meer publiek wordt toegelaten en er ook weer meer artiesten live op gaan treden.

Maar ja, hoe meer publiek, hoe minder exclusief. Uren in je eentje voor de Nachtwacht mogen staan is toch anders dan dat er zich nog 30 anderen staan te verdringen. Aan de andere kant, die Principals zijn toch ook wel heel erg leuk en met 30 man eigenlijk nog best wel exclusief genoeg….

Geen opmerkingen: