maandag 17 januari 2022

Naar college met een mondkapje op


De coronacrisis schrijdt voort en inmiddels mogen de studenten weer de collegezalen in, maar om te voorkomen dat de collegebanken superspread events worden, moeten ze tijdens de lessen wel mondkapjes op.

Dat lijkt me eerlijk gezegd een behoorlijke opgave: geconcentreerd luisteren terwijl je bijna niet kunt ademen. Ja, natuurlijk, veel mensen (kappers, obers, kassières, winkeliers en noem maar op), hebben óók de hele dag van die adembenemende maskers op, maar toch, het is niet fijn, vooral niet als je ook nog eens een bril draagt.

Toen ik over deze nieuwe verplichting hoorde, moest ik even denken aan mijn bezoek aan Iran een jaar of 15 geleden, toen ik door de nichtjes van mijn man was uitgenodigd om een lesje Engels te komen volgen in hun summer school. Ondanks dat het een vrouwenschool was, moest je daar volledig bedekt zijn, dus inclusief hoofddoek, want je wist maar nooit of er toch niet een man binnen zou komen. En het was al loeiheet in het lokaal omdat het midden in de zomer was en er op dat moment geen stroom voor de airco was; stroomstoringen waren en zijn aan de orde van de dag in Iran.

Wat een hel was dat zeg! Door die warmte en eskimokleding (zo voelde dat tenminste op dat ogenblik) was het voor mij niet mogelijk om na te denken, ik was gewoonweg te druk met proberen niet flauw te vallen. Ik vroeg de nichtjes van mijn man of ze het ook zo heet hadden, maar die hadden er niet zo'n last van, ze waren het gewend.

Daar moest ik dus aan denken toen ik over de verplichte mondkapjes in de collegezalen hoorde. Zouden de studenten zich kunnen concentreren met zo'n ding over hun mond en neus? Het voordeel is wel dat het niet midden in de zomer is en de energieprijzen hoog zijn. 

Mijn tip aan de gebouwbeheerders zou dan ook zijn de verwarming zo laag mogelijk te zetten; dat komt de concentratie van de studenten vast ten goede en is nog vriendelijk voor de universiteitsportemonnee en het milieu ook!

Win win heet zoiets toch?

Geen opmerkingen: