maandag 12 april 2021

Een beetje vriendelijkheid


Een beetje vriendelijkheid, wat kost dat nou? Een complimentje, een grapje, mensen helpen, mensen laten merken dat ze er toe doen? Zeker in deze stresserende tijden.

Voor mij als opgewekte pleaser kost het nooit veel moeite, maar het gros van de mensen blijkbaar wel. Waarom ik dat denk? Dat komt door het volgende voorval:

Vorige week vrijdag belde ik de apotheek; ik had namelijk een medicijn opgehaald uit de afhaalautomaat aldaar en dat bleek niet het juiste te zijn. De huisartspraktijk had ik daar al over gebeld, en het lag niet aan hen; het recept was correct, het moest dus aan de apotheek liggen.

Telefonisch contact met de apotheek bevestigde dat. Men had daar een fout gemaakt. Of ik het 'foute' medicijn naar de apotheek wilde meenemen, zodat ze me nu wel het goede konden geven. 

'Prima', zei ik, 'ik hoef het dus niet uit de automatiek te halen, maar kan gewoon bij jullie naar binnen gaan?'

'Automatiek?' 

'Ja, dat afhaalautomaat van jullie'.

'Haha, noem jij die altijd zo?'

'Ja, ik zie het verschil met een krokettenautomaat niet hoor!'

De apothekersassistente moest lachen; blijkbaar had niemand hun afhaalautomaat zo genoemd of de associatie met een automatiek gehad en we grapten er nog wat over door.

Enfin, ik nam het doosje verkeerde medicijnen mee naar de apotheek en het juiste doosje werd voor me klaargemaakt. Opeens kwam er een andere apothekersassistente vanuit de backoffice tevoorschijn. 

'Bent u die mevrouw die ik zojuist aan de lijn had?'

'Dat klopt.'

'Ik herkende uw stem en wilde u nog even zeggen dat ik het zo fijn vond dat u gewoon een grapje maakte over onze afhaalautomaat, en dat nog wel terwijl wij een fout hadden gemaakt'.

'Ik vond het gewoon grappig en dat foutje; ach, vergissen is menselijk toch?'

'Nou, u zou eens moeten weten wat we bij een foutje normaal naar ons hoofd geslingerd krijgen! Sowieso is iedereen tegenwoordig alleen maar chagrijnig en drammerig. U heeft echt mijn dag goedgemaakt!'

En dat alleen maar door een beetje vriendelijkheid. Hoe ver zijn wij als land gekomen?

Geen opmerkingen: