woensdag 16 januari 2019

Bookcover challenge



Vorige week werd ik door een collega uit Gent op Facebook uitgedaagd om gedurende zeven dagen elke dag een cover van een lievelingsboek van me te posten. Een onmogelijke opdracht eigenlijk, want ik heb zo véél lievelingsboeken! Maar ja, ik ga uitdagingen niet graag uit de weg, dus ik ben 'm aangegaan. 

En hierboven kun je ze zien, mijn zeven lievelingsboeken. Zijn dat ze nou? Ik zou het niet weten, ze kwamen bij me op. Twee ervan (de geniale vriendin en ons soort mensen) heb ik recentelijk gelezen. Dat kan mijn keuze best beïnvloed hebben. Maar ze staan tegelijkertijd ook symbool voor alle mooie boeken van alle Italiaanse en Duitse schrijvers die ik gelezen heb. Net als dat de Ilias en de Odyssee symbool staan voor alle klassieke literatuur.

Natuurlijk moesten er ook een paar werken van Nederlandse schrijvers op. Hermans en Pfeijffer dan maar en dan doe ik er een heleboel tekort; Voskuil en Warren om er maar eens een paar te noemen. Nachttrein naar Lissabon staat voor de Europese literatuur en Donna Tartt (my all time favorite) voor de Amerikaanse. 

En dan heb ik nog niet eens een jeugdboek genoemd. Qua jeugdboeken zou ik denk ik kiezen voor Kruistocht in spijkerbroek, maar ook die lijst is schier eindeloos.

Eén van de onderdelen van de challenge was trouwens ook nog dat je iedere dag iemand moest uitdagen om dezelfde challenge aan te gaan. Dat was misschien nog wel het leukste: kijken welke boeken je vrienden kiezen. En dan op ideeën komen om die boeken ook eens te gaan lezen, want je wéét dat die boeken goed zijn; je vrienden vinden ze immers goed.

Leve de literatuur en leve de vriendschap! En leve Facebook? Nou, vooruit dan, voor deze keer....

Geen opmerkingen: