vrijdag 6 mei 2016

Dag Berlijn....


Nou ben ik wel even klaar met het beschrijven van de reis en de bibliotheken die we bezocht hebben. Dus jammer voor de prachtige Staatsbibliothek (waar stilte tot een soort religie is verheven), Kunstbibliothek der Staatlichen Museen (met de goedgeklede directeur) en prachtig gelegen Bibliothek des Deutschen Bundestages (met boeken-over-Erdogan tentoonstelling); die krijgen - hoewel ze het eigenlijk waard zijn - geen apart verslag van mij.

Nog wel twee algemene dingetjes dei mij tijdens de reis zijn opgevallen: Bibliotheken worden in Duitsland consequent met 'Haus' aangeduid; op de een of andere manier vind ik dat heel sympathiek klinken en ik pleit ervoor om die gewoonte van de Duitsers over te nemen.
En ze hebben veel studenten in dienst (soms vormen die zelfs de helft van het personeelsbestand); ook sympathiek.

En last but not least: natuurlijk hebben we tijdens de studiereis ook een paar écht culturele dingen gedaan zoals het bezoeken van de Brandenburger Tor ('maar daar was je toch al geweest', merkte mijn dochter fijntjes op op Faceboook), Checkpoint Charlie en meer van dat.

Vermeldenswaard is in dit verband nog wel het multimediale museum Story of Berlin dat vlak bij ons hotel was. Indrukwekkend, mooi vormgegeven museum met uitstapje naar een echte atoombunker, die de koude oorlog griezelig voelbaar maakte.

Fijn dat die muur in ieder geval verdwenen is, al zijn we hard bezig om andere te bouwen. We leren het ook nooit.


Geen opmerkingen: