woensdag 16 maart 2016

Mailetiquette


Mails, onontbeerlijk in het kantoorleven. Maar wat maken sommige mensen er een potje van, zeg! Geen onderwerpregel, zodat je de mail later nóóit meer terug kunt vinden, of afsluiten met Gr. Brrrr. Alsof die extra drie letters typen werkelijk zo'n moeite is - voor de luie mensen onder ons: je kunt je mail automatisch zó instellen dat het 'Groet' automatisch onder elke mail die je verstuurt wordt gezet.

Sommige kantoormensen, bijvoorbeeld de wetenschappers bij de Humaniorafaculteiten op onze universiteit, sluiten altijd af met 'Met hartelijke groet'. Dat vind ik heel sympathiek. En dan kun je niet even je antwoordmail aan deze mensen afsluiten met 'Gr'; dat zou echt een grove belediging zijn. Zelf heb ik mijn mail zó ingesteld dat er automatisch 'Groet' onder aan mijn antwoordmail verschijnt. Maar om een 'Hartelijke groet' nu met alleen het neutrale 'Groet', af te sluiten, vind ik een beetje droog. Dus typ ik het hartelijk er meestal maar bij. Alleen ben ik altijd bang dat het 'hatelijk' in plaats van 'hartelijk' wordt. Dat check ik dan dus ook drie keer. Best tijdrovend, maar wel heel sympathiek, al zeg ik het zelf.

Waarom ik mijn mail dan niet zó instel dat er automatisch 'hartelijke groet' komt te staan? Nou ja, dat vind ik in de meeste gevallen dan weer overdreven - de meeste van mijn mededelingen op kantoor zijn nu eenmaal droog en zakelijk: geen (extra) warmte nodig. Soms - bij vervelende mail - bekruipt mij weleens de neiging om af te sluiten met Gr, maar daar ben ik dan tóch net weer te beleefd voor.

De nieuwste trend die ik heb waargenomen is de afsluiting met Groet! Die vind ik wel leuk, want amicaal en enthousiast. Maar ik houd me voorlopig toch maar bij m'n neutrale Groet.

Dan de beantwoording. Zelf heb ik me aangeleerd om mails altijd te beantwoorden, al is het maar kort, bijvoorbeeld tx als iemand iets voor je gedaan heeft. Maar daarbij behoor ik geloof ik tot een minderheid. Heeft de rest van de kantoormensen het te druk daarvoor, of zijn dat dezelfde mensen die je niet teruggroeten op straat? Waarom alleen terugmailen of -groeten als je iets van iemand moet?

Interessante psychologische fenomenen. Leuk ook om te observeren. Wordt het kantoorleven toch nog een beetje enerverend. Tussen de cc's.

Geen opmerkingen: