zondag 29 november 2015

Finse cultuur


Wat me in Helsinki meteen opviel, was dat de mensen ongelooflijk beschaafd zijn. Een beetje stug soms, maar écht heel beleefd en behulpzaam. Je hebt natuurlijk ook wat extravertere types, zoals de coördinator van ons uitwisselingsprogramma, maar op straat kwam ik ze niet tegen.

De gemeenschap gaat vóór het individu en men is heel gehoorzaam. Ik voelde me er dan ook superveilig, ook 's avonds in het park. En 's avonds begint al om half vier 's middags....
Ter verhoging van de veiligheid van de voetgangers heeft men bedacht dat iedereen een reflector aan z'n jas of tas moet hebben hangen. En denk maar niet dat iemand dat niet heeft. Behalve ik dan (wat zijn wij Nederlanders toch een irritant volkje).

Maar hoe verlegen men in het openbare leven ook is, in de sauna gaat men los: alle kleren uit en zweten maar!  Zonder te vloeken, want sauna's zijn heilige plaatsen.

Natuurlijk heb je er ook mensen die van alcohol houden, maar die nemen (gelukkig?) de boot naar Tallinn, alwaar de alcohol veel goedkoper is; in Finland ben je namelijk al gauw een euro of 8 kwijt voor een klein glaasje wijn.

Gelukkig maar dat ik (ook) van thee houd....

Geen opmerkingen: