maandag 21 september 2015

De kracht van zang en verhalen


Ach, wat is het toch een genot als mensen goed een verhaal kunnen vertellen. Pop-radiomaker Jaap Boots is een van die mensen. Leuk dat hij voor festival de Oversteek in Lent was uitgenodigd om een deel van zijn theatershow Donderweg te spelen, in de aftandse kelder van Das Kabinett nog wel, prima setting indeed.

Een muzikale autobiografie vol met ruige rockverhalen (hij beleefde als interviewer avonturen met onder anderen Bruce Springsteen, Willy DeVille, Tom Waits, Iggy Pop en Nick Cave). Af en toe speelde hij tussen de verhalen een nummer en draaide hij een plaatje. De toehoorders mochten dan steeds raden om welke song het ging. Aangezien er ook kinderen in de zaal zaten, besloot hij z'n nummer Kutwijf niet te spelen - hij noemde het ter compensatie nog wel een paar keer; het bekt volgens hem namelijk zo lekker. Het optreden was trouwens zonder dat nummer al smakelijk en boeiend genoeg.
En natuurlijk heb ik na afloop het boek gekocht en laten signeren.

Wie geen boek geschreven heeft, maar wel gave liedjes was wat mij betreft de andere held van het festival: Flip Noorman. Geweldige artiest, van wie gezegd wordt dat hij onder begeleiding van Tom Waits-achtige muziek Lennaert Nijgh-achtige teksten declameert, uitspuugt en performt. Het is muziek 'niet voor alle leeftijden', hij geeft aanstoot en 'u neemt aan', en hij weet zijn voorstelling behoorlijk interactief te maken. Zijn liedje Ik heb de macht vond ik het krachtigst. Zeker in de tuin van Joop.



Van mij mag hij ons land op het songfestival vertegenwoordigen. Yes, sir!

2 opmerkingen:

Marina Noordegraaf .... zei

@Festinaatje

Die Flip komt aardig binnen, he? Ik zag en hoorde 'm een keer benedendeks in een boot aan de Waalkade en was erg onder de indruk van de ruimte die hij met zijn zang innam. Aantrekken én afstoten tegelijkertijd. Interessant ..

Festina Lente zei

Ja, hij is GOED! Leuk dat jij 'm ook al een keer gezien hebt!