vrijdag 24 april 2015

Normen voor informatievaardigheid


Hoe informatievaardig je bent, kun je uitdrukken met behulp van normen (en eventueel de daarbij behorende door Jos van Helvoort ontwikkelde rubrics). Normen die - voor het hoger onderwijs althans - opgesteld zijn door een internationaal netwerk van belangrijke bibliotheekmensen. Deze worden ook gebruikt bij het ontwerpen van de cursussen informatievaardigheden voor deze doelgroep.

Tot nu toe pasten we daarbij de traditionele ACRL-normen toe, maar die vonden de belangrijke mensen verouderd. Dus zijn er nieuwe normen opgesteld door de ACRL. Die zijn op zich goed, maar wel een beetje vaag, vinden wij op de werkvloer. En sowieso moeten ze eerst vertaald worden.

Misschien moeten we bij het ontwerpen van cursussen dus liever voorlopig uitgaan van de Researcher Development Framework, bedacht men bij de bibliotheek van de TU Delft. En dat ziet er zo op het eerste gezicht bruikbaar uit, hoewel het alleen nog maar voor promovendi ontwikkeld is (en nog niet helemaal klaar).

Stof tot nadenken, ook voor de ontwikkeling van onze online cursussen.
Ja, het was weer een mooie LOOWI-middag daar in Leiden; we kunnen weer een half jaar vooruit. Met onder andere dank aan Anneke Dirkx, die onze gastvrije gastvrouw was en ons de nieuwe normen helder heeft uitgelegd.

Cheers!

Geen opmerkingen: