zaterdag 25 oktober 2014

ECIL: wereldcongres


Een beetje overdreven hoor, een hele binnenstad tot werelderfgoed maken. Dacht ik. Totdat ik er geweest was. Want man, man, man, wat een mooie stad!

En wat een geluk dat ik juist daar naar zo'n interessant Europees congres over informatievaardigheden mocht gaan: de European Conference on Information Literacy. Wat zeg ik: Europees? Er waren deelnemers uit de hele wereld (Amerika, Afrika, Australië, Azië en veel Europese landen natuurlijk). Er waren ECHT INTERESSANTE LEZINGEN en het was heerlijk om de hele week ondergedompeld te zijn in de wereld van de informatievaardigheden. Alsof er even helemaal niets anders bestond. Het congres, Dubrovnik en ik.

O ja, en de rest van de deelnemers natuurlijk. Het zou me niet verbazen als ik vijftig of meer visitekaartjes in de pocket heb van collega's die allemaal dezelfde passie hebben; ik ben er nog niet aan toegekomen ze te tellen. En wat een geluk dat deze (saaie?, don't call us dull!) bibliotheekmensen ook van feesten houden. De organisatoren hadden voor ons al een welkomstreceptie, galadiner in Kroatische stijl en hotel op een prachtige locatie geregeld en zelf hebben we daar nog het een en ander aan bourgondische en toeristische activiteiten aan toegevoegd; de hoogtepunten daarvan waren de twee kilometer lange wandeling over de muur en een bezoek met de Engelse collega's aan de Cave bar.

Een vijfsterrencongres op een vijfsterrenlocatie. De inhoud ervan moet nog een beetje bezinken en zal ongetwijfeld in latere posts opduiken, maar dit was alvast de eerste impressie die ik met jullie wilde delen.

Of er dan helemaal niets niet geslaagd was? Jawel, maar dat was voornamelijk mijn eigen schuld: ik was de oplader vergeten (kon ik gelukkig vrij snel herstellen, zoals jullie ongetwijfeld gemerkt hebben) en had te weinig visitekaartjes bij me....

Herkansing volgend jaar in Talinn!

Geen opmerkingen: