woensdag 15 januari 2014

THATCamp


'De Koninklijke Bibliotheek? Dan moet u hier rechtsaf slaan en dan een stuk rechtdoor en dan weer rechts afslaan. Doet u mijn broer de groeten, want die werkt daar'. Aldus de man die ik de weg vroeg naar de KB en die vervolgens bij het Ministerie van Buitenlandse Zaken naar binnen ging.

Ja, dat is Den Haag.

En ik mocht daar de eerste dag van de THATCamp bijwonen. Een unconference over de gevolgen van de digitalisering van het historisch onderzoek. Vandaag gaat-ie verder, maar vandaag ben ik vrij.

Het was een mooie, goed georganiseerde (kan dat bij een unconference? ja dat kan) bijeenkomst, waarbij tevens de lancering van het vernieuwde, interactief gemaakte historici.nl plaatsvond.

Op dat historici.nl zijn meteen ook de verslagen van verschillende sessies neergezet. Ik hoef er dus geen te maken (*leunt achterover*). 's Ochtends heb ik de sessie over Digitale Tools voor historici gevolgd (zie hier het verslag). En 's middags heb ik anderhalf uur geboeid naar het verhaal van de WIR (Wikipedian in Residence) Hay Kranen geluisterd. Mooi wat er allemaal al kruisbestuivend gebeurt tussen Wikipedia, de KB en het Nationaal Archief!

Tussendoor heb ik met veel mensen bijgepraat en ook andere interessante mensen leren kennen. Als een volwaardige 'unconferencer'. Mocht je de happening van vandaag willen volgen, zoek dan op de hashtag #THATCampDH. Je zult versteld staan!

uit de goodiebag van THATCampDH

2 opmerkingen:

E* zei

Ja, de KB, daar woonde ik ooit vlakbij, in mijn prachtige anti-kraakpandje Herengracht 1. Dagelijks wakker gemaakt, omdat het centrum een ware transformatie kreeg. De kern rondom CS is enorm veranderd, en tsja, mijn Herengracht 1 'is niet meer', maar dat wisten we van tevoren. Ik geniet ervan als ik van de wandelpromenade naar het centrum loop, en bekijk dan altijd nog even de plek waar Herengracht 1 niet meer is. Overigens ben ik nog nooit in de KB geweest....

Festina Lente zei

Mooi: panta rhei!
En de KB, daar zou ik zeker eens binnengaan....