zaterdag 18 januari 2014

Bezoek van Wilfred Rubens


Vandaag hadden we hoog bezoek: Wilfred Rubens, dé e-learningexpert (al is hij daar zelf wat bescheidener over) op het gebied van e-learning in Nederland gaf een lezing op de UB over blended learning.

Nu is blended learning helaas gewoon een vorm van fysiek en digitaal onderwijs en geen les met whiskey of zo, maar met behulp van blended learning middels slimme toepassingen van ICT kun je je lessen wel smakelijker en effectiever maken. En als je het nóg slimmer aanpakt zelfs op maat gesneden.

De lezing zelf was - onder het mom van practice what you preach - ook interactief: we mochten als zaal 'meepraten' via het student response systeem Socrative.

En natuurlijk kwamen de MOOCs ook even om de hoek kijken, al was het alleen al omdat MOOCs soms ook ingezet worden als vorm van blended learning: dan wordt bijvoorbeeld het inhoudelijke deel van de MOOC aan studenten ter voorbereiding aangeboden, terwijl er in de les/ het college verwerkingsopdrachten bij worden gemaakt of over wordt gediscussieerd. Alle mixen zijn mogelijk.
En het belangrijkste daarbij is natuurlijk, zoals de Romeinen al doorhadden, so what's new: variatio delectat.

Wat het in het vooruitzicht gestelde miljoen van Jet Bussemaker betreft: de OU zou er best voor in zijn om samen met de RU een MOOC te ontwikkelen. Wordt hopelijk vervolgd!

Zie hier het verslag (inclusief de slides) van Wilfred zelf.

2 opmerkingen:

Wim zei

http://www.mareonline.nl/archive/2014/01/16/geen-commentaar-wij-willen-moeilijke-moocs

De columnist in de Mare van deze week vindt het huidige niveau van de MOOCS maar zo/zo.

Groetjes,

Festina Lente zei

Het lijkt me ook geen tovermiddel en ben benieuwd of er ook beoordelingen en ratings voor MOOCs ontwikkeld zijn, om het kaf van het koren te onderscheiden. Hoewel het allemaal nog in de kinderschoenen staat, is er ook al MOOC-moeheid in de academische wereld waar te nemen: http://chronicle.com/article/Doubts-About-MOOCs-Continue-to/144007/?cid=wc&utm_source=wc&utm_medium=en