woensdag 28 augustus 2013

Hildegard en Mieke


Hoewel je vandaag geloof ik eigenlijk aandacht zou moeten besteden aan 'I have a dream', besteed ik toch liever aandacht aan 'I have a vision'.

De aanleiding is een radioprogramma, waar mijn oud-collega Mieke Kock gisteren te gast was vanwege haar vertaling van de Scivias (ken de wegen) van Hildegard von Bingen, die op jonge leeftijd al visioenen had en vorig jaar eindelijk heilig verklaard is.

Het leuke is dat Mieke zo prachtig zichzelf blijft in dit radioprogramma (de gids.fm), waarin ze geïnterviewd wordt door Felix Meurders. Alsof ze nog steeds mijn collega is die haar leerlingen onderwijst en fijntjes wijst op diepere betekenissen en het belang van de grammatica in de Latijnse tekst. Maar ze is allang met pensioen. Vandaar dat ze ook tijd heeft voor de vertaling.



Ja, het was me er een. Hildegard natuurlijk, maar ook Mieke. We hebben veel gelachen en meegemaakt, want we moesten ons samen staande houden in de sectie klassieke talen van het Titus Brandsma Lyceum, die verder uit twee heren bestond. Niet dat die vervelend waren, integendeel, maar wel heel erudiet en gevat. Onze sectievergaderingen waren dan ook altijd hilarisch.

Vandaar dat we elkaar dus nog steeds minstens een keer per jaar zien. Samen met de heren. Nee, ik denk niet dat Mieke zelf ooit kloosterlinge zal worden.

Maar begaafd is ze wel.

Geen opmerkingen: