donderdag 4 juli 2013

La superba en het zebralezen


Eigenlijk was het helemaal niet de bedoeling dat ik met 'La Superba' zou gaan zebralezen, maar het kwam er uiteindelijk wel van, omdat ik weer eens te ongeduldig was.

Eerst maar eens uitleggen wat zebralezen precies is, dunkt me, want de term bestaat eigenlijk helemaal niet. Zebralezen is een boek tegelijk als e-book en gedrukt boek lezen; ik heb de term zelf verzonnen, omdat er bij mijn weten nog geen woord voor is.

De toedracht: ik had het boek al een paar maanden geleden bij de bibliotheek gereserveerd, en dacht dat men het daar vergeten was. Daarom heb ik het, omdat ik binnenkort op vakantie ga, maar even bij de iBookstore gekocht. En natuurlijk kwam La Superba twee dagen nadat ik het had aangeschaft vanuit de bieb binnenwandelen.

Zo las ik het boek uiteindelijk afwisselend in print en als e-book, want natuurlijk had ik geen geduld om tot de vakantie te wachten. Meestal als e-book, maar naarmate het zonniger werd, weer meer in print. En of het wat uitmaakte? Niets! Alleen dat je met de iPad vanwege de spiegeling niet lekker in de zon leest en met een printboek niet lekker in bed. En laat dat nou ook net het thema van het boek zijn: the best of both worlds.

Pfeijffer spiegelt het labyrintische leven in Genua namelijk aan het leven in het Noorden. En hij wentelt zich in de krochten van Genua, ver weg van het geordende leven dat Nederland heet. Vanuit zijn luie terrasstoel op zijn favoriete pleintje met een negroni voor z'n neus observeert hij het woeste en noeste dag- en nachtleven in Genua, om er vervolgens zelf aan deel te nemen en erin te verdwalen, juist in te verdwalen naarmate hij het beter leert kennen, getransformeerd van luxe immigrant tot even grote schooiert als de rest van de bevolking. Spoken en spiegels zijn zijn vrienden. En het boek is zo rauw als het leven zelf.

Met prachtige bespiegelingen, dat wel. Ik heb het in één teug leeggedronken en ervan genoten. Nu jij nog, als je durft!

Geen opmerkingen: