zondag 21 oktober 2012

Byzantium: de oplossing


Tijdens mijn studie was ik al hevig geïnteresseerd in Byzantium, dat toch een soort east meets west is, maar echt veel wilde men er mij niet over vertellen, het viel een beetje buiten het curriculum.

Maar nu kan ik m'n schade inhalen, want er is een nieuwe hoogleraar Byzantinologie aangetrokken in Nijmegen en deze hield vrijdag zijn inaugurele rede.

En die was echt heel interessant. De lezing, de entourage, de man, maar ook de gasten: tout Byzantijns Nederland was aanwezig, inclusief mensen uit Rusland. Ik had het geluk om bij de receptie in de rij te staan naast de directrice van de A.A.Brediusstichting, die ik daarvoor niet eens kende, maar dicht bij Nijmegen gehuisvest is. In een kasteel, zoals dat hoort.

En je zult het geloven of niet, maar ik krijg gewoon weer zin om colleges te volgen. Of eens naar Hernen af te reizen. Tweedekansonderwijs zogezegd.

Geen opmerkingen: