woensdag 5 oktober 2011

Voor en na Christus


Het kan aan mij liggen, maar ik heb in Nederland nog geen discussie zien oplaaien over het feit of de tijdsaanduiding voor en na Christus wel zo politiek correct is. Want de tijdsaanduiding 'voor en na Christus' is natuurlijk wel erg christencentrisch, gekoppeld aan slechts een van de vele godsdiensten die de wereld rijk is.

In Amerika hebben ze BC (Before Christ) en AD (Anno Domini) al wat langer vervangen door BCE (Before Common Era) en CE (Common Era) en nu laat men bij de BBC (Believers Before Christ?) ook de verslaggevers vrij om uit een van beide systemen (het religieus getinte Anno Domini of het neutralere Common Era) te kiezen. In Amerika schijnt het vooral de Joodse lobby geweest te zijn die voor eliminering van de heer in de tijdsaanduiding gepleit heeft; bij de BBC lijkt de wens meer uit de moslimhoek te komen.

Nu heb ik de Engelstalige indeling van BC en AD altijd al een beetje vreemd gevonden: vóór Christus gaat in het Engels (Before Christ) en na Christus in het Latijn (Anno Domini). Hoe inconsequent kun je zijn? Alleen al om die reden zou het wat mij betreft een verbetering zijn de PCT (politiek correcte tijdsaanduiding) CE en BCE te hanteren. Go for it, Englishmen!

Maar hoe zou de politiek correcte Nederlandse benaming dan moeten luiden? VOGJ (Voor Onze Gemeenschappelijke Jaartelling) en OGJ (Onze Gemeenschappelijke Jaartelling)? Of dat onze lekker weglaten en er VGJ en GJ van maken? Of - liever - nóg korter: Voor Nul en Na Nul. Nee, dat klinkt ook niet lekker. Je voelt de grappen al aankomen.

Jezus, dat politiek correcte gedoe valt nog niet mee! Heb jij een idee?


7 opmerkingen:

Lewi zei

Helemaal correct zou het dan VGJ en GJ moeten zijn. Of AJ (Algemene Jaartelling). Maar het Nederlands heeft het voordeel dat v.Chr. en n.Chr. wel consequent zijn. En een beetje onzinnig vind ik het wel. Je moet het toch ergens laten beginnen. De moslimkalender verwijst toch ook naar de hijra?

Festina Lente zei

Oei, je hebt gelijk, na de jaartelling is niet helemaal juist....gelijk even verbeterd. En wat de moslimkalender betreft, daar heb je natuurlijk gelijk in; die zouden dan ook hun jaartelling moeten aanpassen, maar no way dat ze dat gaan doen!

katharina zei

Is het komkommertijd?

Festina Lente zei

KOMKOMMERTIJD? Dit zijn serieuze zaken! Volop in het nieuws!

Bas van Houwelingen zei

Hoe ouder ik word, hoe minder politiek correct ik hoef te zijn.
Laat die aanduidingen voor de jaartelling toch gewoon zoals ze al lange tijd zijn. Dat zou pas echt een teken zijn van ruimdenkendheid. Net als die afbeeldingen op de gouden koets, gewoon laten voor wat het is: geschiedenis.

Lewi zei

Wat dacht je van OJ: Onze Jaartelling?

Festina Lente zei

@ Bas: vreemd, ik krijg er juist steeds meer moeite mee, met bijvoorbeeld die afbeelding op de koets en zo; vind ik zoooo arrogant en pijnlijk.
Maar die jaartelling, die kan wat mij betreft idd wel blijven. Want hij gaat toch uit van de geboorte van Jezus, dus blijft zeer christelijk georienteerd, ook al haal je Christus uit de naamsaanduiding. 'Lost' dus niet eens wat op, behalve dat alle boeken die BC en AD bezigen, in een klap verouderd zijn.....

@ LeWi: O Jee(zus)!