maandag 13 juni 2011

De iPad


Een beetje decadent vind ik het wel, het hebben van een iPad. Sommigen moeten er zich immers zelfs een nier voor uit hun lichaam laten slopen. Maar ja, als je 'm voor je verjaardag krijgt, dan is er niets aan te doen, wel? Voorwaarde was overigens wel dat ik m'n iPod touch aan mijn dochter zou doorgeven. Want die wilde ook een iPod touch en het het was - zo vonden wij - verstandiger om in een extra iPad dan in een extra iPod touch te investeren.

Wat ik er tot nu toe van vind? Fantastisch! Ik kan er niet genoeg van krijgen om de vrolijk gekleurde magnetische oprolklep open en dicht te doen. Net of je een levend boek opent.

En de letters zijn GROOT! Vooral als je een iPod touch gewend bent, lijkt het of je in een grootletterboek aan het lezen bent. En een boek lezen, dat lukt prima met de iPad. Er is nog niet heel veel aan e-books, maar de hele Jane Austenserie heb ik al wel gedownload. In het Engels. Ik was sowieso van plan weer eens wat meer in het Engels te gaan lezen, dus dat komt goed uit. Elke avond voor het slapengaan een paar bladzijden Pride and Prejudice. En vreemd genoeg doet het oud-Engels niet eens verouderd aan (oud-Nederlands wel, dus Couperus laat ik nog maar even zitten). Met die Engelse boeken ben ik voorlopig nog wel even zoet, denk ik zo.

Verder heb ik natuurlijk meteen de Buienradar, Twitter, Facebook, Radio gemist, art HDSPQRLexiphanes en weet ik wat niet meer op het apparaat gezet. De makers van die applicatiess hebben, op Lexiphanes na, ook allemaal een iPadversie van hun apps gemaakt. Uitzending gemist heeft vreemd genoeg nog geen iPadversie (maar daar neem ik maar even genoeg met de iPodversie; het lukt best om daar pinkpop op te bekijken, al had ik natuurlijk liever gehad.....).

Enfin, ik voel me verwend!  Voor het eten weer even airhockeyen met mijn dochter!

9 opmerkingen:

Hans zei

Heb je Virtual History Roma al geprobeerd op je iPad? Niet echt goedkoop (EUR 8,00), maar wel de moeite waard.

Reintje Senders zei

Klinkt allemaal heel bekend. Veel van die mogelijkheden zit ook op de Iphone, alleen ik zou daar geen ebooks op kunnen lezen, dan verpieter ik m'n ogen. En je kunt uiteraard ook bellen.

ern@zone zei

Gefeliciteerd met je verjaardag en veel plezier met je iPad ;-)

Festina Lente zei

@ Hans: toevallig gisteravond. Hij is inderdaad schitterend. Mijn man vroeg zich al af wat ik toch met de Pad aan het zwaaien was (om de 3D foto's te bekijken...); is er ook zoiets voor Griekenland?

@ Reintje: dat vond ik dus ook het nadeel van het boeken lezen op de iPod touch; voor bellen gebruik ik m'n simpele telefoontje. Gaat nog best, zeker omdat ik niet veel onderweg ben.

@ Ern@zone: Thanx! Never a dull moment anymore!

Hans zei

Ha, hartstikke goed. Het is mooi om 360 graden rond te kijken en rond te draaien met de app. Ik ben nog niet zo'n app voor Griekenland tegengekomen.

Anoniem zei

Prachtig toch die moderne spullen !
Ik houd het bij een "Kindle", voor de literatuur.
Nimeus

Festina Lente zei

En gelijk heb je; ik heb ook lang getwijfeld tussen die twee....

Unknown zei

Oudengels? Dat maakt de 200 jaar oude Jane tot een tijdgenote van de 1300 jaar oude anonieme schrijver van de Beowulf, een gedicht in een taaltje waar de Engelse romantici even weinig mee konden als de gemiddelde Engelsman van tegenwoordig. Ik citeer ter lering ende vermaak de beginregels:

"Hwaet we garde na in geardagum. þeodcyninga þrym gefrunon hu ða æþelingas elle(n) fremedon..."
("Wat? Wij van de Speer-Denen in de dagen van weleer van die koningen hoorden van hun roem, hoe die edelen moedige daden verrichtten...")

Ik weet 't: ik ben een wijsneus...

Festina Lente zei

Laat ik ook eens iets wijs zeggen: oud is een relatief begrip. Want lees maar eens Couperus, dat is heel oud Nederlands, in vergelijking met het frisse Engels van Austen....