zaterdag 18 december 2010

Vervolg op het Bol-experiment

Pas meldde ik hier dat ik de 'gratis' e-reader van bol.com uit de aanbieding heb teruggestuurd: het apparaat deugde niet (het leek een beetje alsof ik 'm op de kermis had gewonnen), de handleiding erbij deugde niet, ik kreeg de e-books er niet eens op (maar dat kan ook aan mij liggen) en nog zo wat dingen.

Nu is het niet zo dat de e-reader uit het pakket gratis was, want ik kreeg geld terug en wel 60 euro. Over de e-books is niets gezegd, dus ik neem aan dat ik nu de trotse bezitter van 10 e-books voor 40 euro ben - het totaalpakket bestond immers uit 10 e-books met een gratis e-reader voor 100 euro. Ik zou niet weten hoe ik ze kan terugsturen en eigenlijk had dat binnen 14 dagen gemoeten, dus ik laat het maar zo; per boek is het 4 euro. En een paar ervan zou ik best willen lezen. Uiteindelijk zal het me toch wel lukken om ze op een ander apparaat dan mijn laptop te krijgen toch? Het lijkt me in elk geval leuk genoeg om mee te experimenteren en te kijken wat er allemaal gebeurt rondom deze e-books.

En ja hoor, van de week kreeg ik een melding van bol.com:
Onlangs heeft u het digitale boek ‘Het Nostradamus complot’ op onze website besteld. Inmiddels is gebleken dat u helaas niet de volledige versie van het boek heeft ontvangen. De laatste pagina’s van het digitale boek ontbreken. Onze oprechte excuses hiervoor.

Hierbij ontvangt u een link waarmee u het volledige digitale boek opnieuw kunt downloaden. Wij adviseren u om de link te kopiëren uit deze e-mail en te plakken in uw webbrowser. U kunt het bestand vervolgens op dezelfde wijze openen of opslaan als een besteld digitaal boek.
Kijk, en op deze dingen zit ik precies niet te wachten, vooral omdat we eerder (toen ik nog wel in het bezit van de e-reader was, maar wel al in de retourdoos had ingepakt) de melding kregen:
Geachte heer/ mevrouw,

Onlangs heeft u een ‘Hiteker HDB-107 E-reader – Wit’ bij ons besteld onder bestelnummer ***. Sommige digitale boeken blijken echter een foutmelding te geven zodra u deze wilt lezen op uw e-reader. Fabrikant Hiteker is bekend met deze onvolkomenheid en heeft hiervoor een firmware update uitgebracht. Deze update is geschikt voor alle versies van Windows (niet voor Mac software). U kunt deze nieuwe firmware kosteloos downloaden en installeren via onderstaande links
Op zich netjes, maar dit soort meldingen heb ik nog nooit gehad bij het lenen van een boek bij de bibliotheek of het kopen van een boek bij de boekhandel.

2 opmerkingen:

Sandrien Noppen zei

Die 'onvolkomendheden' komen wel vaker voor bij computeraangelegenheden. Hoewel ik een fervente fan ben van nieuwe technologische snufjes, kan ik mij ook mateloos ergeren aan het feit dat die zaken dikwijls te vroeg op de markt gebracht worden en daardoor geen kwaliteit garanderen. Met de opkomst van open source software zijn andere giganten (ik ga geen namen noemen) wel hun lesje aan het leren. Laten we hopen dat die lesjes gauw ter harte worden genomen en dus in deze tijd van snelle evolutie ook snel geïmplementeerd kunnen worden...

Festina Lente zei

Zeker, en anders blijven we stijfkoppig aan het papier!!