vrijdag 4 juni 2010

Leuk speeltje

Leuk speeltje, die nieuwe voornamenbank van het Meertens Instituut. Mijn eigen naam (natuurlijk meteen opgezocht) komt zo'n 43 duizend keer voor in Nederland met een piek rond mijn geboortejaar; die van mijn man niet zo vaak en dan nog het meest als oud-Hollandse vrouwennaam. Als ik een jongetje was geworden, dan zou mijn naam zo'n 24 duizend keer voorgekomen zijn (met wederom een piek rond mijn geboortejaar trouwens). Maar gelukkig ben ik een meisje geworden. En hebben mijn ouders mij geen Joran of Jan-Peter genoemd. Laatstgenoemde naam komt niet meer voor na het jaar 2000, ook niet in Zeeland. Toch typisch.

2 opmerkingen:

ern@zone zei

Leuk om te kijken. Mijn naam staat nooit tussen de bekers, kaartjes, t-shirts, tandenborstels, sleutelhangers, etc.
Geen wonder, want de populariteit van mijn naam is 0.0493%. Tjaaa....

Festina Lente zei

Maar je bent tenminste exclusief! Dat is ook heel wat waard! Ik ben altijd Monique 1 of Monique 2 of - tijdens mijn studie - Erasmiaanse Monique, maar bijna nooit gewoon Monique. Maar ik kan idd voldoende bekers, kaartjes, t-shirts tandenborstels en sleutelhangers met mijn naam kopen....