maandag 5 april 2010

Captcha's: fun

Captcha's, je kent ze wel, van die onduidelijke woorden die je moet overtypen om je reactie geplaatst te krijgen, een probaat middel tegen spamrobots. Soms lijken ze een heel eigen leven te leiden. Gisteren kreeg ik bijvoorbeeld 'pro deo' in te typen. Hoe toepasselijk tijdens de paasdagen! Of soms slaan ze gewoon op de tekst die je hebt geschreven of de reactie die je wil typen. Ja, je leest het goed, wil typen, dus nog niet eens getypt hebt, alsof-ie aanvoelt wat je wilt gaan typen. Heel merkwaardig en mysterieus.

Soms denk ik wel eens: zou je er de toekomst misschien mee kunnen voorspellen? Zijn het een soort tarotkaarten? Bij de altijd alerte blogcollega schrijverdezes is het wel eens opgevallen dat ze bij mij relatief veel woorden moet natypen die rechtstreeks uit het Latijn afkomstig zijn (wat soms ook wel klopt, zie bijvoorbeeld bij het plaatje hierboven 'tegunt').

Maar meestal zijn het zo maar wat letters die toevallig bij elkaar gezet zijn. Oddee heeft er desondanks 15 (onbedoeld ?) grappige uitgehaald, zoals 'rape now', 'testicl, 'but washer', 'blame Canada' en 'wait here'. Toch wel apart als je dit moet overtypen, zouden er toch mensen met een bedoeling of dirty mind achter zitten is dan toch een onvermijdelijke gedachte.

En dan zijn er gelukkig altijd slimme mensen die van de nood een deugd weten te maken: bij Edwin (pardon zbdigitaal, pardon mijns inziens) heb ik bijvoorbeeld eens gelezen dat onderzoekers van de Carnegie Mellon University captcha's hebben voorzien van een update waardoor ze gebruikt kunnen worden als hulp voor het digitaliseren van oude boeken, tijdschriften en kranten door de captcha's als volgt in te zetten: naast een bekend woord plaatsen ze een onbekend woord dat afkomstig is van gescande boeken, tijdschriften en kranten die door het Internet Archive worden gedigitaliseerd en door de software niet worden herkend. En als de meeste mensen die het bekende woord goed hadden het onbekende woord op dezelfde manier 'oplossen', dan is daarmee het woord vastgesteld. Want uiteindelijk zijn mensen toch beter in lezen (en oplossen) dan computers.
Dat is dan weer een geruststellende gedachte.

Leve de captcha!

14 opmerkingen:

schrijverdezes zei

'Bij de altijd alerte blogcollega schrijver dezes'
Hier zitten twee fouten in ;-)
Mijn woord is nu overigens: hancie.

Festina Lente zei

Fouten? Die maak ik nooit hoor! :-) Welke 2 dan? Spatie bij schrijverdezes?

Unknown zei

Rob Coers verzamelt leesbare op Twitter: http://www.flickr.com/groups/captcha/pool/show/ Geinig toch?

schrijverdezes zei

Da's de ene. De andere is die alertheid ;-)
'Catingie'

Festina Lente zei

@ schrijver: wat is er mis met alertheid?

@ edwin: leuke verzameling idd! En leuk idee om ze te verzamelen natuurlijk!

schrijverdezes zei

Er is niks mis met alertheid, maar er is iets mis met míjn alertheid. Dus dat 'altijd alerte' was de fout.
Nu wordt het toch bijna Latijn: 'unniu'.

Festina Lente zei

Helemaal niet mee eens! Wie ontdekte bijvoorbeeld de spatievergissing in 'vraag het de Bibliotheek medewerker' etc.? En spot altijd lezende mensen? Juist, jij! Always alert!

schrijverdezes zei

Veruit het meeste zie ik níet! En die lezende mensen, die lopen me gewoon voor de voeten.
'resse'

Festina Lente zei

Maar ik vind het toch knap dat je ze ziet! Ik zie ze niet.
'ratings'

schrijverdezes zei

Misschien komen ze in R'dam meer voor dan in Lent/Nijmegen?

Festina Lente zei

Daar ben ik van overtuigd...

23 Dingen zei

Correctie op Edwin's reactie. Ik verzamel captcha's die ik tegenkom bij Blogger. En ik heb daar dus die Group voor opgericht. Wordt lid van die group en je kunt de jouwe eraan toevoegen! We hebben er helemaal niks aan, maar ja, iets mag ook gewoon nutteloos zijn, toch?
Rob Coers

Festina Lente zei

Leuk dat je reageert, Rob!
En ik ben het met je eens, sterker nog: hoe nuttelozer, hoe beter!
Ik zal eens kijken of ik lid kan worden!

Festina Lente zei

O, nee, het is op Flickr; daar wil ik geen lid van worden, want dan moet je ook lid van Yahoo worden en dat is een gebed zonder eind; ik geef niet gauw op, maar toen ik dát probeerde wel....