dinsdag 16 februari 2010

Twitteren: hoe voelt dat nou?

Net voor de kerstvakantie ben ik begonnen met twitteren. Eigenlijk omdat ik mee ging doen met een (Haarlemse) tweetmeet; omgekeerde volgorde dus, maar dat boeit niet. Alles kan in twitterland. En oké, ik was uiteindelijk toch nieuwsgierig geworden naar dit nieuwe, veelbesproken en bespot medium.

Ik was van plan het ongeveer een maand vol te houden en dan weer te stoppen. Maar dat is niet gelukt. Want het biedt toch wel leuke mogelijkheden. Bijvoorbeeld dat je je blogposts automatisch in je twitteraccount kunt laten importeren en je twitters automatisch in je facebook. Zo lijk je dus superactief, terwijl je geen **** uitvoert. Mijn dode facebookaccount is ineens behoorlijk levendig geworden. Ik vind het een wonder der techniek. En dat ik dat voor elkaar heb gekregen, verbaast me nog veel meer! Zonder hulp was me dat ook nooit gelukt. En die hulp kreeg ik via ...... twitter! (Ze zullen wel gedacht hebben, wat een doos, die weet het verschil niet eens tussen een url van een blog en een url van een rss feed, maar ook dozen zijn welkom op twitter, sterker nog: er zijn vast heel veel dozen op twitter).

De inhoud van de tweets is heel divers. Leut en serieuze dingen staan dwars door elkaar. Dat maakt het wel een vrolijke boel. Maar soms word ik er een beetje draaierig van. Erwin Blom vergelijkt het met Cheers; dat vind ik wel een treffende vergelijking: een digitaal stamcafé.

Er zitten ook enkele collega's op twitter, maar van een levendige twitterscene op de UB zou ik niet durven spreken. Wel heb ik mijn 2 kamergenoten zo gek gekregen om te gaan twitteren; dat schept een band; hebben we elkaar nog minder te vertellen....

De tweets van Wim de Bie vind ik verreweg het leukst, die is eenmaal erg goed in oneliners. De tweets van Voxlog (het Radbouduniversiteitsnieuws) vind ik handig, temeer omdat het niet meer lukt om ze via googlereader te volgen. En verder volg ik alleen de tweets van lieve mensen (sweets), om de dag een beetje happy door te komen. Met af en toe een literair citaat van twitcit. Of een verwijzing naar boekennieuws van Je Bibliotheek.

Zijn er dan geen nadelen aan twitter? Jawel, tweets eat time!

4 opmerkingen:

Wilma van den Brink zei

Tja, als je eenmaal begint :-) Leuk om je beweegredenen te lezen. En wat een lief woordje: "sweets"

In de eerste week van maart ga ik iedere dag (een week langs dus) vloggen over het onderwerp. Ik vind het gewoon zo'n fascinerend netwerk, ook voor bibliotheken om er iets meer mee te gaan doen!

Festina Lente zei

Onze bibliotheek doet er nog niets mee, maar ik denk dat dat niet lang meer zal duren! (Zeker niet na jouw vlogs!)

Annie Maessen zei

Twitter is voor mij: mijn helpdesk, nieuwsvergaring, mijn vakblad, mijn hobby-tijdschrift, mijn blik naar buiten, mijn sms/msn dienst( soms),mijn uitlaatklep, mijn ..... en heel veel meer.
Nooit verwacht met zo weinig tekens zo veel te kunnen zeggen en ontvangen. En soms zeg ik ook niks.

Festina Lente zei

Jij bent inderdaad heel actief op twitter; hebt mij ook meermalen geholpen. Thnx. Ik houd heel erg van verhalen, dus de blogs blijven voor mij de hoofdmoot, denk ik.