dinsdag 29 december 2009

Blefaritis


Zo. Weer een nieuw woord geleerd dat ik liever niet had leren kennen: blefaritis. Zou er dat aan de hand zijn met mijn oog? Met kerst vertelde mijn broer me namelijk dat hij dezelfde klachten had gehad als ik en dat het uiteindelijk 'gewoon' een bacteriële infectie bleek te zijn. Ook hij dacht dat het misschien wel door veel beeldschermwerk kwam en ook hij kreeg het advies van zijn huisarts om zijn ogen vet te houden (vasaline, sudocrem). Wrong!

Gewoon ooghygiëne door een paar maal daags steriel water met een wattenstokje opbrengen. Of een oogcompres (er zijn verschillende middeltjes voor, maar MIJN apotheek kende ze niet).

Op de site staat dat het een kwaal is die veel voorkomt, vooral bij vrouwen (sorry broertje!) en veroorzaakt kan worden door droge lucht. Dat kan kloppen, want mijn klachten begonnen toen de verwarmingen aangingen.

Wat mij echter verbaast, is dat de huisarts dit niet heeft herkend. Ik ben toch twee keer bij hem geweest met deze klachten. Ook de apotheek kende de klacht niet en had de bijbehorende middeltjes dus niet.

Nou ja, ik mag volgende week dinsdag naar de oogarts, moet die maar eens kijken. Ik kan er natuurlijk ook gewoon helemaal naast zitten. Zo makkelijk is dat niet, doktertje spelen....

6 opmerkingen:

Unknown zei

Eigenlijk triest dat je meer van het web leert dan van je eigen arts.

Beterschap!

Festina Lente zei

Ha, ha, ik heb dat al vaker gemerkt, maar hij heeft mij wel vaker wel goed geholpen hoor! Het is bovendien niet ernstig, maar vooral vervelend....

Anoniem zei

Mijn dochter heeft het, ik heb eerst zelf een tijdje gewacht tot het overging, beetje vaseline gesmeerd ook, maar de huisarts had binnen een minuut de juiste diagnose en behandeling. Het is nu na een dag al een stuk beter, wel met fusidine ooggel, en daar heb je wel een recept voor nodig. volgens de patientenbrief is tweemaal daags poetsen met water met een beetje babyshampoo overigens ook vaak genoeg.

Festina Lente zei

Ik denk dat hoe sneller je er bij bent, hoe minder zwaar de middelen zijn die je moet inzetten. Bij mij is het ook met oogzalf verholpen uiteindelijk. Gelukkig, want ik had er behoorlijk last van....
En dat zal voor uw dochter waarschijnlijk ook gelden!

Anoniem zei

Blefaritis is een chronische aandoening aan de ooglidranden die heel vaak niet herkend wordt door (oog)artsen en ik vraag me nu echt af hoe dit komt, want deze aandoening komt vrij vaak voor.

Eerste oogarts heeft dit bij mij ook niet 'gezien', tweede wel. Als het al afhangt van het geluk bij wie je terechtkomt, vind ik het wel erg worden...

Veel succes.

Festina Lente zei

Met dat laatste kan ik het helaas alleen maar roerend eens zijn....