maandag 12 oktober 2009

Het belang van communicatie


Vanmorgen kwam ik aan op m’n werk en zette ik meteen m’n computer aan. Dat is dagelijkse routine, dus niets vreemds aan. Wat wel vreemd was: na de inlogsessie kreeg ik meteen een melding dat het anti-virusprogramma McAfee verwijderd zou worden en vervangen zou worden door F-secure. Je moest op ok drukken. Nou had ik nog nooit gehoord van F-Secure, dus ik wantrouwde het wel een beetje. Maar ik kon het venster ook niet sluiten. The hell, dacht ik, laat maar komen die F-secure (al klinkt de naam als een beveiligingsteam voor de F-side).

Daarna moest ik weer op ok drukken om de computer opnieuw te laten opstarten.

Er gebeurde gelukkig geen ramp.

Toen mijn collega (meer computerwijs dan ik) even later binnenkwam, lette ik goed op wat deze ging doen; ook hij drukte op gewoon op ok. Ook bij hem gebeurde geen ramp, dus ik was gerustgesteld.

Circa een kwartiertje later ontvingen we een mail van ons UB-automatiseringsteam. Daaruit bleek dat meer mensen zich zorgen hadden gemaakt over de installatie, temeer omdat op sommige computers de melding wèl en op sommige computers de melding niet verscheen. En de afdeling dus gebeld hadden.

Als de centrale automatiseringsclub nu eind vorige week even een berichtje had rondgestuurd met wat er ging gebeuren en waarom, dan had niemand zich zorgen hoeven maken en niemand het UB-automatiseringsteam en/ of de helpdesk lastig hoeven vallen. En was ik mijn dag niet onzeker begonnen.

Het belang van communicatie kan niet worden overschat.

4 opmerkingen:

Unknown zei

Zo herkenbaar dit. Ik ben de contactpersoon voor de afdeling, in dit soort kwesties en momenteel bouwen we heel die communicatie weer opnieuw op. Dat kan zoooo veel misverstanden schelen...

Festina Lente zei

Goed dat jullie dat doen! Naast dat het attent is, scheelt het ook gewoon heel veel verwarring en werk achteraf.

Reintje Senders zei

Nou, ik had dus na een week afwezigheid ook dezelfde problemen. Gewoon gedaan wat gedaan koest worden, alleen bleef de pc hangen op een gegeven moment en had al de uitknop ingedrukt. Geen reactie. Dus het UCI gebeld. Wanneer ze iets installeren, laat ze voortaan eerst een email uitgaan dat ze er iets op hebben gezet. Dat scheelt een hoop troubles en zure gezichten. Maar helaas is het iets wat veel voorkomt.

Festina Lente zei

Kleine moeite, groot plezier...