dinsdag 3 maart 2009

Raak schrijven


Op ons werk werd er van de week een folder, pardon stijlkaart, uitgedeeld met schrijftips. Het heeft uiteindelijk als doel het niveau en de helderheid van de stukken geschreven door RU-medewerkers op te krikken. Erg fijn. Aandacht voor taal is altijd fijn.

Ik weet nu eindelijk dat ik niet halverwege het stuk ineens van u op jij moet overschakelen (maar dat had ik op de lagere school al geleerd) en dat ik er beter aan doe de woorden refereren en implementeren te mijden. Ik moet voortaan spreken van verwijzen en invoeren. Referentekader? Nee, verwijzingskader. Een nieuwe werkwijze invoeren. Uit het buitenland?

Lange zinnen zijn uit den boze; korte zinnen het devies. En ik dacht nog wel dat ik op een universiteit ging werken! Wie gaat er straks dan nog de woorden refereren en implementeren gebruiken? Wie weet straks nog wat dat betekent? Ik heb de betekenis van deze woorden nog maar net geleerd en nu moet ik ze al weer afleren! Mogen er straks alleen nog maar woorden uit onze pen rollen die eruit zien alsof ze door een marketingbureau opgesteld zijn? Zodat subsidiegevers ons ook kunnen begrijpen? Zijn we zo afhankelijk geworden van het tweede en derde geldstroom? Of wil men dat ons hoofd wordt ontlast van moeilijke woorden, zodat we er weer een hoop Engelse woorden in kunnen proppen? De universiteit wil namelijk ook tweetalig worden. Maar refereren en implementeren zijn zo'n beetje de enige woorden die Engelstaligen uit onze taal begrijpen!

Toevalligerwijs verscheen er tezelfder tijd ook een artikeltje in 925.nl met vier tips voor helder schrijven. De tips waren achtereenvolgens:

1. Lees
Lezen is een voorwaarde voor goed schrijven. Door veel te lezen, blijft u leren over taal, stijl, structuur en grammatica. Hoe meer u leest, hoe groter uw kennis van de taal.

2.Schrijf
Goed schrijven betekent veel doen. Besteed veel aandacht aan uw dagelijkse schrijven, maar probeer ook eens los te breken uit de zakelijke omgeving: begin een weblog, schrijf brieven of hou een dagboek bij.

3. Lees opnieuw
De meeste mensen lezen hun eigen stukken niet opnieuw. Niet voordat ze een e-mail versturen en niet voordat ze een presentatie naar een collega schuiven. Eigenlijk nooit. Daardoor ontgaat ze de missers, de rare zinsconstructies en de spelfouten, maar ook die zin waarin iets heel anders staat dan ze eigenlijk bedoelden.

4. Sta open voor kritiek
De beste manier om beter te leren schrijven is anderen te vragen wat ze van uw pogingen vinden. Geen gemakkelijke taak, want een oordeel van een objectieve lezer kan hard aankomen. Laat u daar niet door afleiden: het doel is beter te gaan schrijven en daarvoor heeft u feedback uit uw omgeving nodig.

Kijk, daar heb je wat aan!

2 opmerkingen:

schrijverdezes zei

'Daardoor ontgaat ze de missers, de rare zinsconstructies en de spelfouten, maar ook die zin waarin iets heel anders staat dan ze eigenlijk bedoelden.'
Ook zo'n zin die niet meer overgelezen is, vrees ik...

Festina Lente zei

Ja, je hebt helemaal gelijk, hij was me ook al opgevallen; ik dacht nog: zal ik 'm verbeteren, maar dat vond ik zo schooljufferig.
Hou in schrijftaal vind ik ook zo lelijk, maar ook dat heb ik maar laten staan.