vrijdag 13 maart 2009

klassieke pater B.

Enkele dagen geleden kreeg ik van een oud-studiegenoot van mij het bericht dat pater B., onze docent oudchristelijk Latijn was overleden. Nu bleek hij al in december overleden te zijn, maar niemand van ons wist er eigenlijk van. Ach ja, lieve pater B., van wie iedereen beweerde dat hij de hele dag knipoogde, maar die natuurlijk gewoon wat aan zijn ene oog had.
Binnenkort is er een reünie van de studenten (en docenten) klassieke talen in Nijmegen. Dan zal pater B. zeker gezamenlijk herdacht worden. In eerste instantie had ik getwijfeld of ik wel naar de reünie zou gaan, maar nu ben ik blij dat ik me toch heb opgegeven.
Eén van de lezingen zal namelijk verzorgd worden door professor B. van oudchristelijk Grieks, een al even lieve man, die de gewoonte had elke zin af te sluiten met hè, hè, zie je 't, zie je 't. Zou die dat nu nog doen? En zou hij ook nog een stukje piano spelen? Dat deed hij namelijk altijd op de avondjes van het Sodalicium Classicum, de studentenvereniging van GLTC Nijmegen. Ja, jammer dat pater B. er niet bij zal zijn. We zullen hem zeker missen!

Eric Moormann, hoogleraar klassieke archeologie, van wie ik helaas nooit les gehad heb, zal flink zijn best moeten doen om dat te compenseren!

2 opmerkingen:

katharina zei

Ach lieve Festina, uw mooie exitwoorden over pater B ontroeren mij diep. Zo zie je maar weer wat echte leraren vermogen!

Festina Lente zei

Nou! Als je dat maar weet!