woensdag 11 maart 2009

De niet-literaire zoo


Op de school van mijn kinderen wordt voor het onderdeel wereldoriëntatie met thema's gewerkt. Zo zijn in de loop van de tijd de thema's de buurt/ons huis, ridders en kastelen, milieu/afval/hergebruik, volksvermaak en kermis en klerenbende al aan de orde geweest. Afgelopen week was het tijd voor de introductie van het nieuwe thema: bodemleven/dieren. Het thema past goed bij de boekenweek, maar dat is toeval.

Als inleiding op het thema mochten de kinderen rondom de school zoeken naar kleine dieren die op of onder de grond leven. Die moesten ze in emmertjes verzamelen. Vervolgens werden de diertjes niet ontleed, ze hoefden ook niet nagetekend te worden - nee, veel spectaculairder - er werd een race tussen die verschillende diertjes gehouden!

De worm moest tegen de spin en de spin tegen de tor en zo verder, tot er voldoende kampioentjes overbleven voor de halve finale. Die ging tussen een spin, een worm, een duizendpoot en een kever.

De spin maakte naar het schijnt een goede kans voor de finale, maar was net voor de halve finale overleden (van de stress?). De bazin van de spin was in huilen uitgebarsten, maar een van de andere kinderen was zo goed om haar een andere spin te lenen. Maar dat was een slome spin, dus niet goed genoeg voor de finale. De finale ging uiteindelijk tussen de duizendpoot en de kever. En de kever won. Natuurlijk, want die had mijn zoon gevangen. Ik had 'm echt goed afgericht, hè mamma, was zijn winnaarscommentaar.

Ja hoor, dream on.

2 opmerkingen:

schrijverdezes zei

Niet echt de manier om kinderen liefde (of respect) voor dieren aan te leren... Maar misschien was dat ook niet de bedoeling?

Festina Lente zei

Weet je, soms snap ik niet zo goed wat de bedoeling van een bepaalde opdracht is; ze hebben in ieder geval veel plezier gehad. Ik heb ook even achter mijn oren gekrabd toen ik van de race hoorde. Maar ik neem aan dat het prudent begeleid is...