zaterdag 29 november 2008

WOW

De laatste weken had mijn zoon het steeds over WOW. Ik dacht: 'is hij nu ineens geïnteresseerd geraakt in de nieuwste web 2.0 - toepassingen in de bibliotheek en leest hij het weblog van mijn collega Wouter Gerritsma uit Wageningen (http://www.wowter.nl/blog/)? Of zoekt hij tegenwoordig zijn vriendjes op wie o wie (http://www.wieowie.nl/)? Nee, niets van dat alles; in bibliotheken is hij niet geïnteresseerd en met zijn vriendejes heeft hij contact via RuneScape (http://nl.wikipedia.org/wiki/RuneScape): 'daar kun je ook chatten, dan hoef ik niet op Hyves'; ben benieuwd of hij dat volgend jaar nog zegt, als hij naar de middelbare school gaat. Pas vroeg hij aan mij waar Welles lag; bleek na lang doorvragen dat hij via RuneScape een vriend uit Wales had.
Maar over Runescape heeft hij het niet zo vaak meer de laatste weken; het is WOW voor en WOW na. En eindelijk kwam ik er vandaag achter: WOW staat voor World of Warcraft, een 3D online oorlogsspelletje waar je voor moet betalen. O, daarom ging hij zo vaak naar vriendje D. Die heeft namelijk een abonnement. Tja, en dan sta je als ouder voor de vraag of hij ook een abonnement mag. Ik weet het zo net nog niet; ik ben eigenlijk tegen oorlog, maar dat zijn de ouders van zijn vriendje volgens mij ook, maar bij hen ligt het anders, want de vader van D. vindt het ook leuk om WOW te spelen. Toch maar eens met mijn man overleggen of we onze zoon (en hemzelf) hier aan bloot willen stellen.......
Bij http://nl.wikipedia.org/wiki/World_of_Warcraft lees ik in ieder geval onheilspellende berichten over de verslavende werking van de game:
"World of Warcraft staat bekend als een verslavende game. Een grote factor hierbij is het feit dat er geen punt is waarop de speler het spel "wint".
In de media is al vaak aandacht besteed aan gevallen van gameverslaving, soms zelfs gamers die in een afkick kliniek belanden. Er is een geval bekend waarbij een 4 maanden oude baby overleden is door toedoen van een echtpaar uit Zuid-Korea, die door 't vergeten van de tijd tijdens het spelen van World of Warcraft in een internetcafé, hun baby na thuiskomst liggend op haar buik aantroffen, overleden door verstikking.
Onderzoekspsycholoog Dr. Orzack stelt dat bij gemiddeld 40% van de spelers van World of Warcraft een gameverslaving optreedt, hij wil dan ook dat men een waarschuwing op de verpakkingen verplicht stelt."

Geen opmerkingen: